رمز کارآفرین شدن | برگرفته از کتاب ترن هوایی کارآفرینی

همه ی ما توانایی تبدیل شدن به کارآفرینی موفق را داریم. شاید فکر کنید آن فرد که دارای ثروت خانگی، ارتباطات موثر، هوش استثنایی و استعداد خارق العاده دارد، می تواند کارآفرین شود.
اما شواهد درست بر خلاف تصورات شما است. آن هایی از فرصت استفاده می کنند که ثروت ، جایگاه اجتماعی، ارتباطات ,..پس چرا شما در این مسیر قدم نگذارید؟ این مسیر آسان نیست، شما برای موفق شدن به مهارت های واقعی قدرت تصمیم گیری، رهبری، بهره وری نیاز دارید.

مطلبی که در ادامه آورده‌ام مقدمه ای است به آگاهی از مسیر. اگر آماده ی حرکت هستید، ادامه این مطلب کانتنتاپ را بخوانید.

برای کارآفرین شدن به چه چیز نیاز داریم؟

عاشق باشید

بله درست شنیده اید. این عشق است که باعث می شود دست به کار های عجیب و غریب بزنید. به طور مثال شغلی که در آن مشغول به کار هستید را تصور کنید. شما مجبور هستید گاهی ساعت های طولانی، کارهای سختی را انجام دهید. مسلما اگر شما به کارتان شور و شوق نداشته باشید، از ادامه مسیر سر باز خواهید زد.

اما شور و اشتیاق را چگونه ایجاد کنیم؟ کجا به دنبالش بگردیم؟

جایی لازم نیست به دنبالش بگردید. در درون خودتان آن را پیدا کنید. برای یافتن اشتیاق به سراغ این سوال ها بروید. چه کاری را، به چه دلیل، چگونه و برای چه کسی انجام می دهید.

نقطه مقابل عشق، نفرت است. عشق و نفرت هر دو یک چیز هستند منتهی در جهت های مختلف. به طور مثال من عاشق جنگل هستم اما با روشن کردن آتش در طبیعت مخالفم و نفرت دارم. این نفرت، حس جنگیدن را شعله ور می کند. این که بخواهیم برای رسیدن به هدفی والا بجنگیم، هیجان، حس و انرژی قوی در ما بوجود می آورد.

رمز کارآفرین شدن

نقطه قوت و استعداد خود را پیدا کنید

بعد از اینکه نقطه ی قوت خود را پیدا کردید، وارد فرصت هایی شوید که متناسب با توانایی شما است. تمرکز خود را بر قوی کردن این نقطه ی قوت بگذارید.

افسانه های قدیمی را کنار بگذارید
جمله هایی مثل ” موفقیت در دی ان من نیست”، “من نمی توانم موفق شوم” تا زمانی که بشر زنده است، این جملات وجود دارند. وقتی افراد موفق را از نزدیک می بینید یا زندگینامه های افراد موفق را در کتاب‌ها می خوانید، می بینید این باور ها اشتباه هستند.
به جایگاهی که در آن هستید نگاه کنید. ممکن است شغلتان راننده کامیون، فروشنده، معلم، مشاور بیمه و… باشد. اگر هر کدام از شما حرف هایی که در کودکی به شما زده شد، مثل این جمله: تو عرضه ی هیچ کاری نداری، باور می کردید، در جایگاه فعلی خود نبودید. پس با این حساب نباید به تصورات غلط در مسیر موفقیت و کارآفرینی نباید بها داد.

مایکل جردن جمله ی معروفی دارد که می گوید: (استعداد را همه دارند ولی دستیابی به توانایی، نیازمند کار سخت است.)
رسیدن به توانایی نیازمند ۱۰ هزار ساعت کار سخت، مداوم، با نظم و متمرکز دارد. طاقت آوردن در این تمرین نیازمند همان شور و اشتیاقی است که گفته شد.

خنده دار باشید

وقتی می خواهید کاری انجام دهید که غیر عادی است و وضعیت موجود را آشفته می کند، اطرافیان و دوستان و حتی خانواده با وجود اینکه شما را دوست دارند، نمی خواهند شما از این وضعیت فعلی خارج شوید. شما را تحقیر و مسخره می کنند تا به شما بفهمانند کار شما اشتباه است. اما آنها که دوستتان دارند پس چرا همچین کاری می کنند؟
چون با پیشرفت و موفقیت شما به آن ها نشان می دهید، شجاعت لازم برای رسیدن به آنچه که دوست دارند را ندارند. می خواهند شما را پایین بکشند تا مثل آن ها شوید. آگر در همچین شرایطی هستید بدانید مسیر تان درست است.

بر خود مسلط شوید

ممکن است فردی باشیم که نظرات دیگران برایمان خیلی مهم است. به گونه ای که با تنها انتقاد و حرف منفی از طرف فردی می تواند به کل ما را بهم ریزد اما واقعیت چیز دیگری است. در بیشتر مواقع آنقدر که ما نگران تایید دیگران هستیم، دیگران به ما فکر نمی کنند.
شما باید یاد بگیرید بر خود تسلط پیدا کنید. نگاهی درست به افراد دیگر و نظراتشان بیاندازیم. اینطور باور برای خودمان نسازیم که حرف دیگران برای ما بسیار مهم است.

این که شما در مسیر حرکت خود شکست بخورید، غمگین و نامید شوید، چیز بدی نیست بلکه همین شکست ها انسان را قوی می کند. مهم این است چقدر زمان می برد تا شما بعد از هر شکست از جای خود برمی خیزید. سعی کنید در هر بار شکست خود توجه خود را به جهت دیگر اختصاص دهید و در زمان کم تری دوباره برخیزید.

موثرترین مولفه در موفقیت کسب و کارتان

کدام یک از عوامل زیر فکر میکنید در موفقیت یک کسب و کار نقش مهمی دارد؟
محصول با کیفیت
مدیریت عالی
حاشیه سود بالا
بازاریابی و مدیریت فروش
سه مورد اول، آن عامل موثر نیست. چون اگر نتوانید محصولتان را به دست مشتری درست برسانید، این محصول با کیفیت چه فرقی برای شما دارد. یا محصول پر سود تا زمانی که عرضه نشود، نمی تواند پول را وارد حساب شما کند.
اما در مورد بازاریابی و فروش قضیه فرق دارد. شما روزانه در حال فروش هستید. اینکه بتوانید توزیع کننده را قانع کنید بهتر کار خود را انجام دهد، واحد تولید به فرایند تولید سرعت ببخشد، کارکنان شرکت انگیزه ی لازم را داشته باشند و در راستای اهداف شرکت عمل کنند، مهم است
کسی که بتواند مشتری را جلب کند، حفظ کند. تعداد مشتریان را افزایش دهد، درآمد بیشتری کسب می کند.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.