خلاقیت و نوآوری در سازمان

امروزه خلاقیت در حکم رمز بقا و کلید موفقیت افراد و سازمان ها شناخته شده است. تحولات پرشتاب جهانی در علم و تکنولوژی، صنعت، مدیریت و به طور کلی ارزش ها و معیارها، بسیاری از سازمان ها و شرکت های موفق جهان را بر آن داشته که اهداف، گرایش و علایق خود را در جهت بکارگیری خلاقیت هدایت کنند، لذا نقش خلاقیت و نوآوری در سازمان انکارناپذیر است.

به عبارتی سازمان های امروزی برای ادامه حیات، بایستی پویا بوده مدیران و کارکنان آن ها، افرادی خلاق و نوآور باشند تا بتوانند سازمان را با این تحولات منطبق ساخته و جواب گوی نیازهای جامعه باشند.

ما در این مقاله، معنای خلاقیت و نوآوری، حل مشکلات با تشویق خلاقیت و نوآوری، نقش خلاقیت و نوآوری در سازمان ها، ویژگی سازمان های خلاق و نوآور، مزایای خلاقیت در سازمان، همچنین آنچه مدیریت میتواند برای خلاقیت و نوآوری در سازمان انجام دهد و موانع محیطی خلاقیت و نوآوری در سازمان ها را بررسی خواهیم کرد.

با کانتنتاپ همراه باشید.

خلاقیت

خلاقیت تولید ایده هایی است که منجر به بهبود کارایی و اثربخشی یک سیستم می شود و  فرایندها و افراد، دو جنبه مهم آن به حساب می آیند.

خلاقیت در سازمان

 

فرایند به طور هدفمند طراحی شده است تا راه حل یک مشکل را بدست آورد.

افراد، منابع فعالی هستند که راه حل ها را تعیین می کنند آنها گاهی اوقات یک راه حل را تطبیق می دهند یا گاهی یک راه حل را با خلاقیت و نوآوری در هم می آمیزند.

عملکرد خلاقانه، از وظایف غیر معمول کشف راه حل مشکلات منظور می شود و مفروضات اساسی مربوط به شیوه های فعلی را مورد سوال قرار داده و بیشتر علاقمند به نتیجه است.

نوآوری

نوآوری عملکرد مهم و عامل خاص کارآفرینی است؛ وسیله ای است برای کارآفرین تا منابع تولید ثروت جدید را ایجاد کند، یا منابع موجود را با بالا بردن توان بالقوه برای ایجاد ثروت به ارمغان می آورد.

نوآوری ادراکی و مفهومی است و نوآوران باید به خارج از سازمان رفته و نگاه کنند، درخواست کنند و گوش فرا دهند. نوآوران موفق از هر دو طرف مغز استفاده می کنند، آنها به ارقام و افراد نگاه می کنند، آنگاه بطور تحلیلی کار می کنند.

نوآوری در سازمان امری ضروری است.

نوآوری فرصت ها را به وجود می آورد، سپس نوآوران به بیرون می آیند و کاربران بالقوه محصولات را نگاه می کنند تا نیازها و ارزش های مورد انتظار خود را مطالعه کنند.

اگر شما بخواهید کسب و کارتان را به سمت جلو پیش ببرید خلاقیت و نوآوری برای سازمان شما ضروری است. تعدادی از سازمان ها هستند که محیط خلاقانه برای کارمندانشان طراحی می کنند تا به آنها کمک کنند تا در محیطی آرام به خلاقیت و نوآوری بپردازند و پروژه ها را به سمت پیشرفت سوق دهند.

بعضی سازمان ها با استفاده از طوفان مغزی به کارمندانشان اجازه می دهند تا با کاربرد خلاقیت و نوآوری روی پروژه ای کار کنند و آن پروژه را بسازند و این باعث ایجاد تعامل بسیار زیاد بین اعضای تیم می شود؛ آنها با هم گفتگو می کنند و فرایند خلاقانه را به وجود می آورند و باعث گسترش خلاقیت و نوآوری در سازمان می شوند.

شما با حمایت از تفکر خلاقانه، ایجاد یک محیط الهام بخش و ارائه پاداش مناسب میتوانید خلاقیت و نوآوری در سازمان را که قبلا هرگز انجام نمی شد به مرحله ظهور برسانید.

فکر کردن در خارج از جعبه میتواند شگفت انگیز باشد!

چرا افق های ذهنی مهم هستند؟ فکر کردن در بیرون از جعبه و بدون محدودیت، هیجان و شور و خلاقیت را ایجاد می کند به علاوه وقتی اعضای تیم با نظرات و راه حل های عالی پیش می روند.

افزایش تخیل یک فرصت را ایجاد می کند و می تواند فرد را قادر به انجام وظایف و اهداف بزرگی کند. همچنین خلاقیت و نوآوری کنجکاوی را افزایش می دهد و تمایل به یادگیری را به وجود می آورد و ذهن را به مسیرهای ناشناخته رهنمون می شود.

آیا می توانید محل کار خود را بدون خلاقیت و نو آوری تشویق کنید؟

حل مشکلات را با تشویق خلاقیت و نوآوری شروع کنید.

 

اگر خلاقیت و نوآوری در سازمان از بین رفته است پس نیاز دارید تا با تمرکز در حد عالی استعداد اشخاص را به جهت بیان خلاقیت و داشتن توان بالقوه آنها بدست آورید.

کمبود چنین فعالیت هایی باعث جدایی کارمندان از هر سازمانی می شود و ارتباطات سازمانی را دچار لطمه می کند. آنها احساس مفید بودن ندارند چون سازمان از استعداد و توانایی های آنها استفاده نم یکند و همیشه احساس خستگی می کنند.
اگر شما بخواهید اعضای شاد، موثر و ارزشمند داشته باشید نیاز دارید خلاقیت در سازمان را شروع کنید تا باعث ایجاد انگیزه در بین اعضای سازمان شود.

 

تشویق خلاقیت و نوآوری در کسب و کاربرای شروع مثال هایی را بیان می کنیم.

۱ ) محیط خلاق
ابتدا محیطی ایجاد کنید که خلاقیت را تشویق کند شما می توانید قسمتی از محیط کار را با رنگ های روشن تزیین کنید و ناحیه ای که باعث احساس مالکیت کارمندانتان در محیط کار می شود را طراحی کنید.

۲) سخت کار کنید با بازی سخت تر!
به اعضای سازمان اجازه بازی دهید. شما می توانید نشانگرهای رنگی، نمودار ها، موزیک و هر چیزی که فرایند خلاق را در طول جلسات طوفان مغزی آزاد می کند و باعث جرقه می شود را در محیط سازمان داشته باشید.

۳ ) طوفان مغزی
یک ملاقات دو هفته ای را ساماندهی کنید، جایی که بتوانید از طریق طوفان مغزی کار روی مشکل یا پروژه را انجام دهید. این به اعضای تیم ایده مناسبی قبل از ورود به جلسه می دهد.

۴) اهداف
هیئت مدیره را شکل دهید تا هر هفته بتوانید روی هدف ها و روش های شرکت کار کنید و متمرکز باشید.

۵) تکالیف وکار تیمی 
بعضی کارها را به عنوان دستورالعمل به اعضای سازمان دهید و از آنها بخواهید خلاقیت را با پیشنهاد یا راه حل مشکل همراه کنند.

۶) پاداش خلاقیت
البته این به دنبال پاداش برای بهترین پیشنهاد یا راه حلی است که تیم شما موافقت کند و به همان اندازه مهم است که ایده یا پیشنهاد پیاده سازی شود.

۷) تاسیس پاداش جذاب
بلیط فیلم، ماساژ یا پول می تواند باعث انگیزه شود، شما حتی می توانید فراتر روید و گروهی را برای ترویج و تشویق تفکر خلاق داشته باشید.

 

نقش خلاقیت و نوآوری در سازمان ها

خلاقیت و نوآوری عامل رشد و بالندگی سازمان، ارتقای بهره وری، افزایش کیفیت تولیدات و خدمات، موفقیت در رقابت، افزایش انگیزش کارکنان و رضایت شغلی آنها، کاهش هزینه ها، ضایعات و اتلاف منابع، تنوع تولیدات و خدمات و کاهش بورکراسی اداری و پشت میزنشینی و مشق عمل گرایی است.

بنابراین شما باید تمام تلاش خود را در انجام تحقیقات و پژوهش های گسترده جهت ایجاد، تشویق و نهادینه سازی خلاقیت و نوآوری بکار بگیرید.

با پیشرفت روزافزون دانش و فناوری و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارت هایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فناوری به پیش برود.

نقش خلاقیت و نوآوری در سازمان ها

هدف باید پرورش انسان هایی باشد که بتوانند با مغزی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. به گونه ای که انسان ها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با بهره گیری از دانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را از میان بردارند.

امروزه مردم نیازمند تقویت خلاقیت هستند تا با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند. گسترش و سرعت تغییرات در سراسر جهان باعث شده که خلاقیت بیش از پیش اهمیت یابد، سازمان ها فقط با ابتکار و نوآوری می توانند خود را با شرایط جدید وفق داده و همگام با دگرگونی ها پیش روند.

بدیهی است در دنیای پیچیده کنونی، سازمان هایی در رقابت با سایرین موفق ترند که بتوانند از فرصت های پیش رو به بهترین نحو استفاده کنند؛ این امر جز با افزایش خلاقیت و نوآوری امکان پذیر نیست.

ویژگی های افراد خلاق و نوآور

افراد از نظر خلاقیت متفاوت اند. کسی که زندگی خلاق دارد، احساس توانمندی را در خود پرورش می دهد، با مهر و محبت ناکامی ها را می پذیرد و نیروهایش را در راه تحقق اهدافی که دارد بسیج می کند.

ایام گرانبهای عمر را به بطالت تباه نمی کند، خوب می داند که بیکاری و وقت گذرانی به فراغت پرداختن بیش از اندازه اسباب تکدر خاطر می شود. جان کلام آنکه، مشتاق و هدف گراست.

ویژگی سازمان های خلاق و نوآور

یکی از ویژگی های سازمان های خلاق این است که مسئولان و مدیران این سازمان ها به طور مستمر آمادگی شنیدن اندیشه های نوین و بدیع را دارند و به طور مستمر شرایط را برای فرایند تغییر آماده می کنند.

آنها ویژگی هایی از قبیل نداشتن تعصب نسبت به تغییر، علاقه به یادگیری و کنجکاو بودن، علاقه به آزمایش و تجربه دائمی، گرایش به کارهای پیچیده، توسعه دامنه دانش و آگاهی خود، واقع بینی و اعتماد به نفس، بیان عقیده ی خود در جلسات، عدم پافشاری در تحمیل عقاید خود، پشتکار و تلاش مستمر و داشتن ظرفیت بالا در تحمل ناملایمات و ….را داشته باشند.

مهمترین ویژگی این سازمان ها انعطاف پذیری آنها در رویارویی با بحران هایی است که غالبا ناشی از رقابت های اقتصادی است. یکی از دلایل معرفی نظریه اقتضایی مدیریت، تاکید بر این موضوع دارد.

سازمان های انعطاف پذیر با مسائل و تنگناها برخورد منطق یو محققانه داشته، در صورت نیاز به تغییر و تحول، پس از بررسی دقیق و عالمانه، آن را اعمال می کنند.

 

مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان

 

مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان
توسعه یک فرهنگ خلاق زمان بر است و با مدیریت شروع می شود، زمانیکه خلاقیت در سازمان به وجود آید بیشتر به سمت عقاید و تصمیم گیری گروهی پیش می رود و روی پیشنهادات کمتر قضاوت می شود.

شکیبایی یک فضیلت است شما نیاز دارید که اجازه دهید به اعضای تیم تان تا خلاقیتشان را در سازمان توسعه دهند و نظراتشان را با هم به اشتراک گذارند و راه حل بهینه را بیابند.

انتظار می رود اغلب رهبران بصورت خلاقانه فکر کنند و راه حل های نوآورانه ارائه دهند و مشکلات سازمان را بوسیله خلاقیت و نوآوری و توانایی های خلاقانه سازماندهی کنند.

آیا می دانید چرا؟ ما همه متفاوت از یکدیگر فکر می کنیم. یک گروه، دانش و دیدگاه های متفاوتی دارد و به همین دلیل است که دو سر بهتر از یکی است.

مزایای خلاقیت در سازمان

مزایای خلاقیت در کار بی شمار است و نیز تاثیر شگرفی بر افزایش کارآمدی مدیریت منابع انسانی می گذارد. اینجا فقط چند مثال از نتایج شگفت انگیز آورده شده که احتمالا تجربه خواهید کرد:

  • افزایش مشارکت
  • افزایش تعامل
  • افزایش روحیه کارمندان
  • افزایش شور و انگیزه
  • افزایش حل مشکلات
  • افزایش بهروری
  • افزایش پیوند همکاری تیمی

مزایای خلاقیت در سازمان

ذهنیت یادگیری مداوم، تفکر خلاق و افزایش نوآوری را تشویق کنید و در نتیجه شانس خود برای حفظ کیفیت و ایجاد یک محیط کار جذاب را افزایش دهید.

خلاقیت و مزیت رقابتی

در کسب و کارهای امروزه، سازمان برای بهره گیری از مزیت رقابتی بدون ارزیابی خلاقیت و نوآوری کاری مشکل است. سازمان ها با استفاده از این ابزار نه تنها فرصت ها را از دست نمی دهند بلکه با اجرای این توانایی به یک سازمان موثر و کارآمد تبدیل می شوند.

نوآوری و دانش لازم آن برای هر سازمان، صرف نظر از اندازه و بخش اقتصادی آن، یکسان است و به درک ماهیت همه جانبه خلاقیت و نوآوری در محیط کسب و کار امروز کمک می کند.

افکار خلاقانه کارکنان باعث اعتماد بین آنها و تقویت نوآوری می شود. بنابراین، نوآوری باعث گسترش و پیشرفت سازمان شما خواهد شد.

موانع خلاقیت و نوآوری

همه افراد خلاق هستند اما موانعی برای بروز این خلاقیت وجود دارد. بسیاری از موانع از سیستم آموزشی نشات می گیرد. سیستم آموزشی رسمی افراد را ترغیب به تفکر منطقی و رسیدن به بهترین جواب ممکن سوق می دهد و علاوه بر آن اکثریت آزمون ها هم از این تفکر حمایت می کنند.

امروزه سازمان ها در یک محیط بسیار رقابتی و جهانی عمل می کنند و خلاقیت را مهم می سازند. خلاقیت چیزی است که ایده های بزرگ را به وجود می آورد، طرز تفکر کارکنان را به چالش می کشد و فرصت های کسب و کار جدید را باز می کند.

خلاقیت در انواع مدل مدل کسب و کار یک قدم مهم است که باید توسط رهبری ارشد اولویت بندی شود.

اپل یک شرکت مترادف با خلاقیت است. این یک نام تجاری است که دیگران را به “فکر کردن متفاوت” تشویق می کند . این خلاقیت است که برای ۱۱ سال به اپل در فهرست شرکت های مشاوره گروه بوستون کمک کرده است و یک برند را به بیش از فناوری آن، بلکه به طراحی و نوآوری می افزاید.

اپل، خلاقیت را به عنوان یک مزیت رقابتی به ارمغان آورده است و الهام بخش تجربه کاربری بی نظیر.
شرکت هایی که خلاق هستند موفق تر هستند.

“اگر شما به دنبال یک آیفون در مقابل سامسونگ هستید، در ابتدا، آنها بسیار شبیه هستند. اما هنگامی که شما شروع به کار با آنها می کنید ، خلاقیت بیشتری در iPhone به چشم می خورد برای نمونه به رسمیت شناختن صورت، به عنوان یک تجربه کاربری خوب است.

طراحی و تجربه کاربر به معنای وسعی برای خلاقیت کلی یک ویژگی یا سرویس است.

 

موانع محیطی خلاقیت و نوآوری

موانع محیطی خلاقیت و نوآوری

الف)موانع اقتصادی:

چنانچه فرد یا سازمانی بیش از حد تحت تاثیر عامل اقتصادی محیط مثل نرخ بهره، تعرفه ها،نرخ ارز و غیره قرار گیرد، انگیزه لازم برای کارهای خلاق را از دست می دهد.

ب)موانع فرهنگی:

یکی از اساسی ترین موانع بر سر راه تغییر و نوآوری از نظر گاه فرهنگی عدم وجود نگرش انتقادی در میان افراد یک جامعه و یا ساخت نیافتن آن در سطح جوامع سازمان هاست.

ج)سیاست ها، قوانین و مقرات:

بسیاری از سیاست های دولت می تواند برای خلاقیت مانع محسوب شود مثل تشویق نکردن واحدهای تحقیق و توسعه در سازمان ها.

د)موانع ساختاری کلان:

شیوه های ساختاری و روابط بین بخشی نهادها و سازمان های علمی، صنعتی و تکنولوژی، تولیدی، خدماتی، آموزشی، بهداشت و غیره در کشورهای جهان سوم از جمله موانع خلاقیت و نوآوری است، زیرا روابط منقطع و گسسته بین سازمان های گوناگون در جامعه و بی اطلاعی بدن از یکدیگر و این که هر سازمانی، ساز خود را می زند و برنامه ها و فعالیت های خود را بدون توجه به ساختار کلان جامعه انجام می دهد، مانع مهمی در بروز خلاقیت و نوآوری می گردد و باعث می شود که بسیاری از نیروهای انسانی خلاق به هدر برود.

سخن آخر 

در نهایت با بررسی سازمان های خلاق و نوآور به این نتیجه می رسیم که همه سازمان ها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازه اند. بدیهی است در دنیای پیچیده کنونی، سازمان هایی در رقابت با سایرین موفق ترند که بتوانند از فرصت های پیش رو به بهترین نحو استفاده کنند این امر جز با افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان امکان پذیر نیست.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.