بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا در حقیقت یک تکنیک در بازاریابی اینترنتی است که به تولید و ساخت محتوای ارزشمند مرتبط است. یعنی صاحبان کسب و کارها با تولید محتوای ارزشمند و جذاب، نگرش مخاطبان خود را نسبت به محصول یا خدماتشان عوض میکنند.
بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی است که محتوایی با ارزش و مرتبط را برای جذب و بدست آوردن مخاطبان مشخص تولید میکند. در بازاریابی محتوا، اطلاعات ارزشمند و جذاب را برای مشتریان به اشتراک میگذارید تا بتوانید مشتریان جدید را جذب و مشتریان کنونی خود را نگه دارید.
انواع بازاریابی محتوا
به همان اندازه که میزان متنوعی از محتوا وجود دارد، بازاریابی محتوا نیز انواع گوناگونی دارد. با وارد شدن به فضای محتوا، می توانید تعداد زیادی محتوا برای بازاریابی محتوا پیدا کنید:
- وبلاگ
- ویدئو
- کتاب الکترونیک
- محتوای تولید شده توسط کاربر
- چک لیست
- نظرات افراد
- مقاله ی سفید
- اینفلوئنسر مارکتینگ
وبلاگ:
داشتن وبلاگ در سایتتان، که مرتبط با محصول شما است به شما کمک میکند با ارائهی راه حل مناسب، بتوانید مشتریان بالقوهی خود را جذب کنید. چون در این وبلاگ با فعالیت خود به افراد مشاوره، ترغیب و الهام میدهید تا دست به اقدام بزنند. پستهای وبلاگ، سئو را بهبود میدهد و هزینهی کمی برای شما به همراه دارد تا بتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
هنگامی که برای وبلاگ خود پست میگذارید، مطمئن شوید که این نکات را در نظر بگیرید:
- محتوای خود را برای سئو بهینه سازی کنید.
- از مدل خوشهای ( cluster model) برای سازماندهی موضوعات وبلاگ خود استفاده کنید.
- محتوا را مرتبط و متمرکز با محصول خود نگه دارید.
ویدئو:
ویدئوها مخاطب را به سرعت درگیر میکند. ۵۴% از مخاطبان میخواهند ویدئوهای برند مورد نظر خود را نسبت به دیگر انواع محتوا بیشتر ببینند.
کتاب الکترونیک:
اگر قبلا هیچ کتابی ننوشتید به آن ها به عنوان محتوای یک وبلاگ طولانی نگاه کنید. آن ها رمان یا یک تبلیغات چند صفحهای برای کسب وکار شما نیستند بلکه روشی برای دادن اطلاعات ارزشمند به مشتریان بالقوه تان هستند.
محتوای تولید شده توسط کاربر:
محتوایی که توسط کاربر تولید میشود یک روش جذاب بازاریابی محتوا است چرا که مشتریان را درگیر میکند. با این روش افراد با هم به گفت و گو میپردازند و احتمال بیشتری دارد که به کسب وکار شما علاقهمند شوند.
چک لیست:
چک لیستها برای مشتریان بالقوه به خصوص برای شرکتها با اندازهی متوسط تا کوچک ارزش فراهم میکند. این چک لیستها یک روش گامبهگام برای حل یک مشکل هستند.
نظرات مشتریان:
مثل محتوای تولید شده کاربران، نظرات به طور مستقیم توسط مخاطبان شما تولید میشود. اگر شما در گوشهای از بازار عمل میکنید، این نظرات یک خلاصهی کوتاهی از اینکه چرا شرکت متمایز از بقیه شرکتها است، ارائه میکند.
مقالهی سفید:
در مورد این مقالهها ممکن است این برداشت نادرست باشد که تکههایی از یک الکترونیک هستند در صورتی که هر دو شکل هایی از یک محتوای طولانی هستند و مقالههای سفید مملو از اطلاعات و دادهها هستند. مقالههای سفید به جزییات توجه میکنند و یک بخش کلیدی برای مرحلهی جست وجوی ۷۱% از خریداران هستند.
اینفلوئنسر:
صنعت اینفلوئنسرها به مقدار زیادی میتواند برای یک کمپین بازاریابی مفید باشد. داشتن اینفلوئنسر هایی که محتوای شما را ترفیع می کنند می تواند یک جامعه ای از مخاطبان که شما به آنها دسترسی نداشتید، جذب کند.
چرا بازاریابی محتوا؟
مهم تر از اینکه بدانیم بازاریابی محتوایی چیست، باید بدانیم چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما مهم است. ابتدا نگاهی به ۴ گام در فرایند خرید میاندازیم:
آگاهی: قبل از آگاهی، مشتری ممکن است نیازی داشته باشد اما آگاه نباشد که راه حلی برای آن وجود دارد.
جست وجو: هنگامی که مشتری از وجود راه حل آگاه شد، جست وجو را آغاز میکند تا اطلاعات لازم را برای خودش فراهم کند. به طور مثال یک خریدار ماشین تلاش خواهد کرد بداند چند مدل از یک ماشین وجود دارد و کدام نیازهایش را برآورده میکند.
ارزیابی: مشتری در این مرحله شروع به مقایسهی محصولات مختلف از فروشندگان مختلف میکند تا مطمئن شود محصولی با کیفیت و قیمت مناسب میخرد.
خرید: مشتری تصمیم خرید خود را میگیرد و به سمت عمل خرید پیش میرود.
بازاریابی و تبلیغات سنتی رسیدن به دو مرحلهی اول فرایند خرید را با آگاهی از راه حلها و آموزش مصرف کنندگان در مورد محصول جدید، تسهیل میکند. بوسیله بازاریابی محتوایی، مشتریان بالقوه محتوا و ارزش آن را مییابند و میتوان آنها را قانع کرد که محصول شما را بخرند. پس شما مجبور نیستید از تاکتیکهای فروش با تلاش زیاد استفاده کنید. بازاریابی محتوایی این امکان را برای شما فراهم میکند که از دیگر کانالهای دیجیتال مارکتینگ پشتیبانی کند. از طریق گذاشتن لینکهای داخلی و نوشتن محتوای مناسب در وبسایت و رسانهی اجتماعی کمک میکند که در صفحات اول موتور های جست و جو ظاهر شوید.
اشتباه های رایج در تنوع محتوا:
هنگامی که میخواهید محتوای خود را میان چندین پلتفرم منتشر کنید، باید از باورهای اشتباهی که وجود دارد آگاه باشید.
محتوا را که بسازید، مخاطبان آن پیدا میشوند
پیش خود فکر میکنید بهترین پادکستی را که میتوانستید ساختید، اما اگر مخاطبان شما زمان کافی برای گوش دادن به آن نداشته باشند، زمان و پولتان را هدر داده اید. اول مخاطبان خود را بشناسید. عادات رسانهای آن ها چگونه است؟ بیشترین زمان خود را صرف چه رسانهای میکنند؟ ترجیح میدهند اطلاعاتی که دریافت میکنند در چه فرمتی باشد؟ صوتی یا تصویری؟
پاسخ به این سوالها کمک میکند محتوا و رسانهی آن را به گونه ای انتخاب کنید که سازگار با سبک زندگی مخاطبان شما باشد.
اگر محتوا برای یک کانال کار میکند، پس برای همه ی کانالها مناسب است
در کنار شناختن مخاطبانتان باید کانالهایی که میخواهید در آن محتوا بگذارید به خوبی بشناسید. ویدئوها برای رسانه های اجتماعی که جنبه ی سرگرمی دارند مناسب است اما در رسانه های علمی مثل لینکدین چندان مناسب نیست.
اقدام بدون استراتژی
انبوه زیادی محتوا تولید میکنید، مخاطبان آن را میخوانند، اگر امکانش باشد آن را لایک میکنند اما نرخ تبدیلی دیده نمیشود. بیش از ۲۵۰ میلیون محتوایی که در هر دقیقه تولید میشود شما نمیتوانید محتوا را تولید کنید و انتظار داشته باشید توجهی که میخواهید را جلب کند. چگونه یک استراتژی موفق ایجاد کنیم؟
ابتدا هدف خود را بسازید. هدف SMART مانند افزایش ماهیانه درآمد در عرض ۳ ماه تا ۱۰۰ میلیون است، تا اینکه در ۲ سال میلیونر شوید. بعد از ساختن هدف مشخص کنید برای رسیدن به آن چه مراحلی را باید طی کنید تا به آن دست یابید.
دلایل استفاده از بازاریابی محتوا
ایجاد اعتماد در مخاطبان
هرچه اطلاعاتی که برای مخاطبانتان ایجاد میکنید، جذابتر و باکیفیتتر و واقعیتر باشند، مخاطب به کسب و کار شما بیشتر اعتماد میکند و احتمال تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه به مرور زمان بیشتر میشود.
به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده جذاب
طبیعی است که هرچقدر محتوای تولیدی جذابتر باشد و مخاطب را با خودش مشغول کند، مخاطب تمایل بیشتری از خود نشان میدهد که محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. همین باعث میشود برند ما دهان به دهان بچرخد و در هزینههای تبلیغاتیمان صرفه جویی شود.
بهبود SEO سایت
مسلما هرچه کیفیت محتوای تولیدی شما بهتر باشد، وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو در بالاتر آمده و احتمال انتخاب آن توسط مشتری بیشتر میشود. همانطور که میدانید الگوریتمهای موتورهای جستجو مدام در حال تغییر است و اگر محتوای تولیدی خود را با این الگوریتمها تطبیق دهید یا لااقل به آنها نزدیک کنید، نمرهی SEO شما بیشتر میشود.