بازاریابی عصبی چیست؟ + موثرترین تکنیک‌های موجود در بازاریابی عصبی

بازاریابی نیز مانند رفتار انسان‌ها تغییر می‌کنند و روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند. به همین دلیل استفاده از روش‌های بازاریابی پربازده گذشته بر روی جامعه امروزی نتیجه دلخواه را به شما نخواهد داد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، امروزه دانشمندان قادرند که با استفاده از فناوری EEG و FMRI امواج مغز انسان را دریافت و تحلیل کنند. علم بازاریابی نیز از این موضوع عقب نمانده و با استفاده از این فناوری به بازاریابی جدید و موثری به نام بازاریابی عصبی (NeuroMarketing) دست یافته که نشان می‌دهد استفاده از آن در کسب و کارهای امروزی با درصد موفقیت بالایی همراه است. بازاریابی عصبی کمک می‌کند به تمایلات درونی و ناخودآگاه مشتریان دست پیدا کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از بازاریابی عصبی می‌تواند در افزایش وفاداری و رضایت مشتریان موثر واقع شود.

بازاریابی عصبی چگونه کار می‌کند؟

همان طور که پیش‌تر اشاره شد دو فناوری‌های جدید پزشکی به نام‌های EEG و FMRI در بازاریابی عصبی به ما کمک می‌کنند. در این تکنولوژی به وسیله آهن‌ربایی خاص، میزان و نحوه گردش خون در قسمت مورد نظر مغز فرد در هنگام پاسخ‌گویی به یک محرک ( مثلا یک محصول) بررسی می‌شود. با استفاده از اطلاعات به دست آمده در این روش بازاریابان می‌توانند از واکنش واقعی افراد درباره جنبه‌های مختلف محصول خود باخبر شوند.
روش EEG نیز که ارزان‌تر از روشFMRI است؛ با استفاده از کلاه الکترودی موج‌های الکترونیکی منتشر شده از مغز را ثبت و اندازه‌گیری می‌‌کنند. اطلاعات به دست آمده در این روش، در تفسیر هیجانات و احساسات فرد نسبت به ابعاد مختلف محصول به کار می‌رود. برخی معتقدند که EEG روش مناسبی برای ذهن‌خوانی و پی بردن به آرزوها و احساسات واقعی فردی است . اطلاعات به دست آمده در این روش، در مقایسه با روش پرسش مستقیم و خودآگاه از فرد، از صحت بیشتری برخوردار است.

بازاریابی عصبی در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

حال که با روش کار بازاریابی عصبی آشنا شدید، می‌خواهیم رایج‌ترین کاربردهای آن را در حوزه‌های مختلف بازاریابی به شما معرفی کنیم. فرض کنید که شما تصمیم دارید محصول جدیدی را تولید و به بازار ارائه کنید. بازاریابی عصبی در موارد زیر می‌تواند به شما نکات مهمی را گوشزد کند:

• انتخاب نوع تبلیغات
• انتخاب بازار هدف
• بسته‌بندی مناسب
• میزان تاثیر تبلیغات فعلی و واکنش‌ها
• طراحی محصول
• قیمت‌گذاری
• نحوه چیدمان محصول در فروشگاه
• انتخاب شعار مناسب

به طور کلی می‌توان گفت که بازاریابی عصبی به شما کمک می‌کند تا توجه مخاطبان را به گونه‌ای مثبت جلب کرده و بیش‌ترین اثرگذاری را در ذهن آنها داشته باشید.

NeuroMarketing

تکنیک های استفاده از بازاریابی عصبی در کسب و کار

اطلاعات زیادی درباره نحوه واکنش مشتریان به موضوعات مختلف از طریق بازاریابی عصبی ثبت شده است که شما می‌توانید بر اساس آنها فعالیت‌های خاصی را انجام دهید. مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی عصبی برای کسب و کار عبارتند از:

  • روانشناسی رنگ‌ها

یکی از موضوعات مهم در تبلیغات و بسته‌بندی، روانشناسی رنگ‌هاست که نباید از آن غافل شد. به عنوان مثال رنگ قرمز بیانگر هیجان ،عشق، تحریک، احساس قدرتمندی و سرعت است. به همین دلیل از این رنگ در صنایع غذایی، عطرها و اتوموبیل به وفور استفاده می‌شود.  بازاریابی عصبی به طور کامل به این موضوع رسیده است که هر رنگ تاثیر متفاوتی در ذهن انسان دارد و نباید از این تاثیر غافل شد.

  •  بازاریابی حسی

در این نوع از بازاریابی از ۵ حس مصرف‌کننده ( بینایی، بویای، شنوایی، لامسه و چشایی) در راستای جهت‌دهی به تصورات، قضاوت و رفتار آنها استفاده می‌شود. این روش بازاریابی نیز بر ناخودآگاه افراد تاثیرگذار است و برای تصویر سازی برند و به یاد آوردن برند توسط مشتتری استفاده می‌گردد.

بازاریابی حسی

  • زبان بدن

با این که دست یافتن به احساسات واقعی مشتری آسان نیست اما خوشبختانه زبان ناخودآگاه بدن می‌تواند در این راه به شما کمک کند. یک ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید: رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون! این ضرب‌المثل به ما می‌گوید که اگرچه احساسات می‌تنوانند مخفی شوند اما زبان بدن در پنهان کردن آن ناموفق است. بدین منظور تنها کافیست تا با این علم آشنایی پیدا کنید. در سایت کانتنتاپ به صورت مفصل در این باره صحبت شده است که شما می‌توانید تمامی آنچه نیاز دارید درباره زبان بدن بدانید را در مطلب حرکات زبان بدن و اجزای آن مطالعه کنید.

  • تعریف و تمجید کردن

علی‌رغم اینکه هیچ کس از چاپلوسی‌های فریب‌کارانه خوشش نمی‌آید، تملق و تعریف صادقانه از مشتری می‌تواند احساس خوبی را در او به وجود آورد که به خرید کردن متنتهی خواهد شد. لازم به ذکر است که نحوه تعریف و میزان آن بر اساس موقعیت جغرافیای و فرهنگی تفاوت قابل توجهی دارد.

  •  استفاده از تصویر کودکان

یکی از بهترین تکنیک‌های بازاریابی عصبی، استفاده از عکس کودکان زیباست. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده به جا از کودکان در تبلیغات و یا بسته‌بندی، احساس نوع‌دوستی را در افراد افزایش داده و احتمال خرید آنها را بیشتر می‌کند.

تکنیک بازاریابی عصبی

  •  صحبت کردن در گوش راست مشتری

دانشمندان در یک تحقیق که در دانشگاه شهر شیتی ایتالیا انجام گرفته است به این نتیجه رسیده‌اند که افراد تمایل بیشتری به پردازش و متقاعد شدن در برابر اطلاعاتی را دارند که از گوش راست خود می‌شنوند. این نتیجه جالب باعث می‌شود تا از فروشندگان خود بخواهیم که همیشه در سمت راست مشتری قرار بگیرند و با او صحبت کنند. این روش یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش‌های بازاریابی عصبی به شمار می‌رود.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.