بازاریابی در دوران رکود اقتصادی – بخش دوم

شیوه تخصیص بودجه هایتان را بازبینی کنید

شیوه تخصیص بودجه ها در شرکت های مختلف، معمولا بسیار غیرمنعطف است و تغییر آن با در نظر گرفتن شرایط محیط بازاریابی، کار بسیار سختی است. در پنج سال اخیر به عینه مشاهده کرده ایم که نرخ بالا نفوذ اینترنت، بهبود عملکرد تلفن همراه و افزایش اهمیت ابزارهای بازاریابی و ابزار های ارتباطی شرکت ها با مشتریان شان را به طور کلی تغییر داده است.
بحران اقتصادی،فرصت مناسبی را برای بازبینی میزان و نحوه هزینه کرد بودجه های بازاریابی، فراهم کرده است. بازتخصیص بودجه های های بازاریابی، راهکار های جدید و امید بخشی را پیش روی بازاریاب ها قرار می دهد و رویکرد های تعصبی ای را که هیچ منفعت مشخصی را به دنبال ندارند، حذف می کند. در فرایند بازتخصیص بودجه ها می توان شبکه های بازاریابی ناکارامد را کنار گذاشت و بودجه آزاد شده را به تشویق هرچه بیشتر شبکه های بازاریابی کارآمد اختصاص داد.

در این بین، بررسی بودجه برنامه های ارتباطی، بسیار حیاتی و مهم است. به عنوان مثال، شرکت تی- موبایل، یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در لندن، بخش عظیمی از بودجه تبلیغات سنتی اش را به تبلیغات مدرن و تعاملی به نام “وقتی برای اشتراک گذاشتن” اختصاص داده است. این برنامه، با تمرکز بر ابزار های جدید ارتباطی، هزینه های تبلیغاتی شرکت را به شدت افزایش داده است. به طور مثال، یکی از فیلم های تبلیغاتی شرکت که در یوتیوب به نمایش گذاشته شذه بود را میلیون ها نفر مشاهده کردند.

جذاب ترین پیشنهاد ارزشی را ارائه کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات ممکن در دوران رکود اقتصادی، تمرکز بیش از حد بر کاهش قیمت ها و افزایش تخفیف ها است زیرا این کار، هم ارزش ویژه نام تجاری را در بلند مدت کاهش می دهد و هم پارچگی سیستم قیمت گذاری شرکت را از بین می برد. به جای این کار، بازاریاب ها باید ارزش پیشنهادت شان را افزایش دهند – و البته آن را به مشتریان هم اعلام کنند- و مشتریان را قانع کنند که منافع مالی و روانی پیشنهادات شان، بسیار بیشتر از منافع پیشنهادات رقبا است. هرچه قیمت محصول بیشتر باشد، اهمیت افزایش ارزش پیشنهاد و بازاریابی هم بیشتر می شود. به عنوان مثال، جنرال الکتریک در بحران اقتصادی اخیر، شعار و برنامه تبلیغاتی ماشین های لباسشویی ۳۵۰۰ دلاری پروفایل خود را کاملا تغییر داد و بر مزایای عملی این محصول تمرکز کرد: این ماشین لباسشویی، پودر شوینده، آب و برق بسیار کمتری مصرف می توانند با کاهش هزینه های شست و شوی لباس هایشان، پول پس انداز شده را خرج فعالیت های دیگری کنند.

محصولات و نام های تجاری خود را بهینه کنید

بازاریاب ها باید مطمئن شوند که محصلات مناسبی را به مشتریان مناسبی، در محلی مناسب و در زمانی مناسب، پیشنهاد می کنند. برای این کار، بازاریاب ها باید سبد محصولات و نام های تجاری مختلف: به خوبی از نام های تجاری رقبا متمایز شده اند، به خوبی موضع یابی شده اند و به خومبی براساس نیاز های مشتریان احتمالی، طراحی شده اند. در این میان، نام های تجاری لوکس می توانند در زمان های رکود اقتصادی، نام های تجاری جدید و ارزانی را به سبد خود اضافه کنند.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.