گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ

گیمیفیکیشن چیست ؟

بازی سازی یا گیمیفیکیشن هنری ست که مکانیزم های بازی را در فضایی که به صورت پیش فرض برای بازی طراحی نشده اند بوجود می آورد .گیمیفیکیشن یک استراتژی ساخت یافته اما سرگرم کننده برای کمک به کاربران ارائه می دهد که پس از آن تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشد . گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از چشم گیر ترین و موثر ترین تکنولوژی های امروز است ، که خود بازی را شامل نمی شود بلکه عامل جذب کننده عناصر سرگرم کننده بازی به برنامه های دنیای واقعی ست . جذاب ترین اصل از اصول دیجیتال مارکتینگ گیمیفیکیشن است ، که به افراد اجازه می دهد در صورت افزایش تلاش در سایت یا اپلیکیشن ها ، هدیه ، تخفیف و یا امتیاز بگیرید .

اگر مشتاق این هستید که مشتریان و ارباب رجوعانتان بیش از پیش درگیر کسب و کار شما باشند و سهم زیادی از ذهن آنها به شما اختصاص داده شود این مطلب برای شما مفید واقع خواهد شد .

gamification

جایگاه گیمیفیکیشن در صنایع مختلف

گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ یک راه برای بدست آوردن توجه فوری مشتریان است . با اینکه در بسیاری از صنایع هنوز جایگاهی ندارد اما به خاطر اینکه اجازه ی تعامل بیشتر با مشتریان را می دهد و اغلب از یک عنصر گرافیکی استفاده می کند توجه اکثر مشتریان و صنایع را به خود جلب کرده است . به معنای واقعی کلمه تقریبا روی هر صنعت یا محصولی می شود گیمیفیکیشن را انجام داد و بسیاری از صنایع به طور غیرمنتظره ای برای اثربخشی بیشتر شروع به استفاده از این مفهوم کرده اند مانند صنعت بهداشت . در نظرسنجی اخیر ۸۱% از بازاریاب ها موافقت کرده اند که محتوای تعاملی توجه بیشتری را نسبت به محتوای استاتیک به خود جلب می کند و تقریبا ۴۲% از بازاریابان سال گذشته اظهار داشتند که هدف چالش برانگیز در بازاریابی محتوا ، ایجاد محتوای واقعا جذاب است . گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ در هر دوی این بخش ها کمک دهنده است .

گیمیفیکیشن موفقیت در رسانه های اجتماعی را ثابت کرده است . یک مشتری در دسترس ، از دو مشتری رهگذر ارزش بیشتری دارد .

گیمیفیکیشن و اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونگی استفاده از گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ :

یکی از راه های کلیدی استفاده از گیمیفیکیشن برای توسعه تلاش های بازاریابی استفاده از آن برای جمع آوری داده هاست . معمولا بازاریابان وقت زیادی را صرف جمع آوری داده ها می کنند اما بعد از جمع آوری ، داده ها کاملا بی ربط هستند . با افزودن گیمیفیکیشن به استراتژی خود ، بازاریابان می توانند از امتیازات ، مدال ها و پاداش ها برای افزایش تعامل و ایجاد و گرفتن بازخورد به منظور افزایش توجه و وفاداری مشتری استفاده کنند .

gamification marketing

موارد استفاده از گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ :

گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ ممکن است در ارتباط با منابع اطلاعاتی مورد استفاده قرار بگیرد زیرا gaming اغلب برای آموزش استفاده می شود . اما همچنین برای خدمات ، نرم افزار ها ، کمک به کاربران برای تصمیم گیری یا دسترسی به امتیازات تکمیلی ( مانند راه اندازی ها ) نیز انجام می شود .

نمونه های بارز گیمیفیکیشن :

برخی از نمونه های گیمیفیکیشن که ممکن است با آنها آشنا باشید ، برنامه های یادگیری زبان مانند Duolingo یا برنامه های تناسب اندام مانند Myfitness app است . بسیاری از برندهای ایرانی مانند دیجی کالا در ازای درصدی از خرید کاربران به آنها کارت تخفیف می دهد . در زندگی روزمره با گیمیفیکیشن ها ی زیادی روبرو شده ایم ، اینکه یک بروشور به ما میدهند تا هنگام رفتن به رستوران توسط آن بتوانیم تخفیف بگیریم شکل ساده ای از بازی سازی محسوب می شود .

گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند به راحتی باعث افزایش زمان حضور مخاطبان در وب سایت های خرید شود و این پارامتر خوبی برای صاحبان وب سایت هاست .

گیمیفیکیشن کدام اهداف بازاریابی را برآورده کرده است ؟

اگر می خواهید مشتریانتان را بهتر درگیر کنید در مورد گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ و چیزهایی که آن را سرگرم کننده و محرک می کند فکر کنید . انگیزه و سرگرمی را به هر جنبه از بازاریابی خود وارد کنید ، در این صورت است که می توانید رتبه بندی خود را در بالاترین درجه ببینید . گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ در جذب مخاطب و درگیر ساختن ذهن وی مخصوصا هنگام خرید اینترنتی موثر است ، که باعث دسترسی به اهداف زیر شده است :

gamification and ads
عناصر اصلی برای خلق یک گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ :

یاد گرفتن راه های جدید برای کار با مشتریان و تشویق آنها به حمایت از نام و برند تجاریتان موضوعی ست که بیش از پیش مورد اهمیت واقع شده است . یکی از این موثرترین اقدامات گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ است . ازطریق گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ مشتریان شما اقدامات خاصی را انجام خواهند داد .امتیاز کسب می کنند و سپس آن امتیازات را برای گرفتن پاداش می فروشند .
بنابراین سه جز گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ که باید از آنها مطلع شوید عبارتند از :

  • امتیازات : در عوض به اشتراک گذاشتن یک پست وبلاگ در توییتر ، شرکت در یک نظرسنجی ، ارجاع به یک دوست یا بسیاری از فعالیت های دیگر مشتریان شما می توانند امتیازاتی را کسب کنند . هنگامی که یک فعالیت را ایجاد می کنید به سادگی می گویید که گرفتن چند امتیاز ارزشمند است و آن را برای مشتری مشخص می کنید .
  • مدالها : به دست آوردن علامت کوچک روی نمایه دیجیتال شما کاملا اعتیاد آور است . به همین دلیل گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ راه ساده ای را برای شما به عنوان یک مدیر اجتماعی ایجاد کرده است . که دو راه مد نظر است . مدال ها را میتوان بر اساس تعداد امتیازات اعطا کرد به این صورت که شما امتیازات را به عنوان قاعده مشخص می کنید . سپس تعداد امتیازاتی که باید برای کاربر به دست آیند را برای اعطای مدال مشخص می کنید یا مدال ها می توانند بر اساس انجام فعالیت خاصی اعطا شوند .
  • پاداش ها : G2crowd که یک ارائه دهنده اصلی بررسی های نرم افزار ها بود یک پلتفرم گیمیفیکیشن  شخصی تولید کرد که در آن کاربران برای انجام اقدامات خاص مانند ، ارجاع به یک دوست ، گذاشتن کامنت (comment) ، شرکت در نظرسنجی ها و… امتیازاتی دریافت کردند . در پایان ماه حدود ۲۰ نفر براساس امتیازاتی که در آن ماه جمع آوری شده بود پاداش دریافت کردند . داشتن ۵ جایزه برتر نیز جایزه قابل توجهی مانند ipad Minis داشت . افرادی که برنده ی جوایز میشدند در طول این راه کسب درآمد ده ها نفر از دوستان خود را در این پلتفرم عضو می کردند . G2crowd با ازائه پاداش برای چند ماه اول رشد کرد و امروزه یکی از سایت های برتر برای بررسی نرم افزارهای حرفه ای ست .

 gamification reward

در حالیکه G2crowd مجبور بود که سیستم پاداش خود را سفارشی سازی کند شما یک مسیر ساده تری پیش رو دارید : promote . promote اجازه می دهد تا شما در سیستم پاداش وارد شوید ، که می تواند دیجیتالی باشد ( مانند آموزش آنلاین ) یا ملموس ( مانند به نوسان درآوردن برند ها ) .

اگر مشتریان شما به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه به عنوان یک منبع لذت و پاداش به شما نگاه کنند باز هم بیشتر تمایل دارند که با شما کار کنند .

۴ راهی که گیمیفیکیشن می تواند کمپین های رسانه های اجتماعی را توسعه دهد .

اگر پاداش هایی برای ترغیب کردن به اشتراک گذاری ، افزایش فوریت یا دادن امتیازات وجود دارد گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ قطعا می تواند هر کمپین رسانه اجتماعی را تقویت کند . هیچ کس در قدرت رسانه های اجتماعی تردید ندارد ، یکی از توییتر ها یا حتی اینستاگرام می توانند فقط با یک کلیک به میلیون ها نفر برسند . علیرغم پتانسیل بی حد و حصر رسانه های اجتماعی ، اکثر مردم به این حد موفقیت نمی رسند . به همین دلیل ضروری ست که یک استراتژی رسانه های اجتماعی استراتژیک به منظور بهینه سازی موفقیت و تلاش برای رسیدن به یک بیلیون کاربر Youtube ایجاد کنیم .یکی از روش های استراتژیک برای تقویت رسانه های اجتماعی گیمیفیکیشن است .

  • محرک پاداش : Ubor یک سواری رایگان برای هر کاربری که برنامه را با دوستان خود به اشتراک گذاشته بودند ارائه داد . مطمئنا این موضوع نیازمند حمایت مالی می باشد . اما بسیاری از شرکت ها میلیون ها دلار در تبلیغات این چنینی صرف کرده اند زیرا همانطور که می دانیم هر چیز “رایگان ” بلافاصله در حلقه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر ، واتس اپ یا هر برنامه ی دیگری به اشتراک گذاشته می شود .پاداش ها بخش بزرگی از گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ هستند . هنگامی که یک پاداش دریافت می شود ، اثر یک پاداش لذت بخش دوپامین (dopamine) آشکار می شود .
  • زمان بندی : یک عنصر مهم از گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ عامل زمان است . همانطور که اکثر بازی های ورزشی به خاطر محدودیت زمان هیجان انگیز هستند ، برنامه ها و پیشنهادات وب سایت ها نیز می توانند با عنصر زمان سرشار از هیجان و در نهایت تعامل توسط گیمیفیکیشن شوند .واضح است که فوریت یک عامل انگیزه است و در جهان توییتر ها ، فیس بوک ها و اینستاگرام انگیزه قطعا باعث افزایش مشارکت در بسیاری از موارد خواهد شد .

gamify marketing

  • آمار : تعلق گرفتن امتیازات به هر فردی خوشایند است ، زیرا باعث می شود که کاربر احساس کند که به اهدافش رسیده و شاید مهمتر از همه ، به آنها اجازه ی رقابت می دهد . بر اساس یک نظرسنجی استنفورد ، امتیازات موارد انگیزشی مهمی هستند . یکی از محبوب ترین نمونه های یکپارچه سازی آماری گیمیفیکیشن در حوزه رسانه های اجتماعی کمپین Nike+ Running بود . این برنامه زمان ، فاصله ، سرعت ، کالری و مکان را ردیابی می کند . علاوه بر این تمام این آمار را می توان به صورت عمومی در فیس بوک به اشتراک گذاشت که رقابت های دوستانه و البته مشارکت اجتماعی را تشویق می کند .
  • بورد رهبری : اندازه گیری آمار عالی ست ، اما تنها در صورت به اشتراک گذاشتن در یک بورد رهبری . برای شرکت هایی که نمی توانند یک سواری رایگان با هزینه سنگین مانند Ubor ارائه دهند ، قطعا گزینه ارزان قیمت دیگری وجود دارد و این بورد رهبری عمومی ست که امتیازات و مدال ها را نشان می دهد .

پاداش ها را در عوض کاری که از مشتریان انتظار دارید به آنها بدهید ، مانند درخواست آدرس های ایمیل ، محتوا ، بازخورد ، خرید پس از آن ، سهام رسانه های اجتماعی و … .

گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ و ایجاد برنامه های وفاداری

یکی از جنبه های گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ برنامه های وفاداری ست ، مانند بروشورها ، کارت ویزیت و کوپن ها . هدف این برنامه تقویت ارتباطات بین مشتری و برند است .گیمیفیکیشن در اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند در برنامه های وفاداری مشتری و سیستم پاداش استفاده شود . Starbucks با ۹ شرکت دیگر از برنامه های گیمیفیکیشن در برنامه های وفاداری خود استفاده کردند .
برنامه ی وفاداری سه مرحله دارد :

  1.  ابتدا کارت وفاداری به مشتری اعطا می شود
  2.  مشتری خرید محصول را انجام می دهد .
  3.  مشتری شامل حال پاداش یا جایزه یا تخفیف می شود .

 gamification loyalty
از گیمیفیکیشن در جهت افزایش وفاداری استفاده کنید .

سازمان ها باید مشتریان خود را متقاعد و تشویق کنند که روند پیشرفت شان را با دیگران به اشتراک بگذارند یا از دیگر دوستانشان دعوت کنند و جوایز و مدال هایی دریافت کنند . این انگیزه ها باعث بازگشت مجدد مشتری می شود و همچنین باعث وابستگی به برند ، رضایت روز افزون مشتری از محصول و طولانی شدن این روند می شود .

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.