چگونه بحران های زندگی را مدیریت کنیم؟

 

موانعی که پیش روی انسان قرار می گیرند، حصارهایی ذهنی هستند که می توان با اتخاذ رویکردی سازنده و دقیق آن ها را در هم شکست .(کلارنس بلیزر)

طبق براورد ها، تمامی مشاغل در هر دو یا سه ماه با یک بحران دست و پنجه نرم می کنند که این بحران اگر به سرعت و بطور موثر تحت کنترل قرار نگیرد، می تواند حتی بقای شرکت را به خطر اندازد .

هر فرد نیز هر دو یا سه ماه با بحرانی شخصی، مالی، خانوادگی یا جسمانی روبروست که می تواند تمرکز او را برهم زده و او را از رسیدن به هدف خود منحرف سازد. سطح توانایی شخصی شما، تعیین کننده بقا، موفقیت، سلامتی، شادی و سعادت شماست.

کلید داشتن عملکردی بهینه در لحظات بحرانی زندگی، در دستان خودتان است بدین معنی که به جای مشکلات، مصمانه بر راه حل ها تمرکز کنید . هرچه بیشتر به راه حل های احتمالی بیندیشید، راه حل های بیشتری به ذهن تان خطور می کند .

مهمترین ویژگی مدیریت شایسته، توانایی انجام اقدامی مناسب در یک بحران است.

وظیه شما در لحظات بحرانی، رویارویی با چالش، عملکرد موثر و در پیش گرفتن حرکتی روبه جلو و صعودی است .

اکنون به بررسی روش هایی می پردازیم که به کمک آن ها بتوانید در لحظات بحرانی و حساس، بهترین اقدامات ممکن را انجام دهید.

 

خونسرد باشید

هر که بخواهد بر عوامل تاثیر گذار بیرونی غلبه کند، باید نخست بر هیجانات درونی خود مسلط شود .(بنیامین دیزریلی)

تفکرات شما تعیین کننده احساساتی هستند که تجربه می کنید، اولین وظیفه شما، کنترل افکار و احساسات تان است تا بتوانید به نحو احسن عمل کنید .

هنگامی که کارها درست از آب در نمی آیند و اشتباهی رخ می دهد، نشان دادن یک واکنش شدید و افراطی به شیوه ای منفی، امری طبیعی است. در این مواقع شما ممکن است عصبانی، ناراحت و ناامید شده یا بترسید. اگر در لحظه بحران، شما هوشیارانه و بدون فوت وقت کنترل ذهنی و حسی خود را در دست نگیرید و به فکر مدیریت بحران نباشید، بطور خودکار به واکنش مبارزه یا فرار متوسل می شوید.

نقطه شروع حفظ خونسردی و مدیریت بحران به دست شماست. به جای اینکه از انجام واکنشی غیر ارادی و نسنجیده خودداری کنید، نفسی عمیق بکشید تا ذهن تان آرام شود و سپس به دقت به سخنان و اقدامات بعدی تان فکر کنید.

شکل اصلی احساسات منفی که در نتیجه یک بحران یا مشکل پدید می آید، ترس از شکست و ترس از طرد شدن است.

ترس از طرد شدن ارتباط نزدیکی با ترس از انتقاد یا عدم تایید، با ناتوانی در براوردن انتظارات دیگران دارد. وقتی کار اشتباهی صورت می گیرد، شما احساس می کنید که توانایی یا شایستگی کافی را ندارید، احساس خجالت با نقص می کنید، آبرویتان می رود، شخصیت و غرورتان تهدید می شود و… این واکنش‌ها امری طبیعی است، با این وجود مهم این است که شما چگونه از پس این ترس‌ها بر می آیید.

باید دقت کرد که گفتگوی درونی تان، تعیین کننده احساست شماست . بطوریکه اکثر کار ها دست کم در ابتدای امر درست پیش نمی روند. به خود یاداوری کنید که مشکلات و سختی ها بخش طبیعی و معمول زندگی هستند، آن ها اموری اجتناب ناپذیرند . تنها چیزی که تحت کنترل شماست، نحوه برخوردتان با آن هاست.

بسیار به ندرت پیش می آید که مسایل به همان اندازه که در ابتدا به نظر می رسند، بد باشند. بهتر این است که قبل از هر واکنشی مشکل را بررسی کنید و از افرادی که در گیر این مشکل هستند سوالاتی بپرسید، خودتان را آرام سازید و صبورانه به پاسخ ها گوش دهید.

مشکل یا بحرانی که با آن روبرو می شوید را برای یافتن یک نکته مثبت یا هرگونه نفع و مزیت در آن مورد بررسی قرار دهید. تلاش کنید از هر سختی یا مشکل یک درس عبرت با ارزش بگیرید.

 

به توانایی هایتان اطمینان داشته باشید

شهامت تاوانی است که زندگی برای بخشیدن طلب می کند. (امیلی ارهات)

وقتی کار ها به رغم تلاش بی وقفه تان، با شکست مواجه می شوند، اغلب حس خود تردیدی به شما دست می دهد . خوشبختانه، شما می توانید این احساسات منفی را با تکرار قاطعانه این جمله با خود (من می توانم این کار را انجام دهم) خنثی سازید .

فورا برای رویارویی با مشکلاتتان اقدامی قاطعانه به عمل آورید. هر کاری را که می توانید، انجام دهید اما جسورانه به جلو قدم بردارید تا کنترل اوضاع را بدست گرفته و ضرر و زیان را به حداقل برسانید. از داشتن حس تاسف برای خود یا انداختن تقصیر به گردن دیگران خودداری کنید.

 

شهامت حرکت رو به جلو را داشته باشید

شهامت امری است مسری، وقتی که یک فرد شجاع محکم ایستادگی می کند، دل بقیه نیز قرص می شود. (بیلی گراهام)

رالف والدو امرسون می گوید: اگر می خواهید فردی موفق شوید، باید بتوانید با ترس هایتان روبرو شوید . اگر آنچه که از آن می ترسید را انجام دهید، مرگ ترستان حتمی خواهد بود.

افراد، موقعیت ها یا اقداماتی که از آن ها واهمه دارید را مشخص کنید، تصمیم بگیرید با این ترس ها روبرو شوید و آنها را پشت سر بگذارید.

 

حقایق را بیابید

بزرگترین آزمون شهامت، تحمل شکست بدون از دست دادن امید است. (رابرت اینگرسول)

هرگاه در زندگی یا کارتان در شرایط بحرانی قرار گرفتید، لحظه ای به ذهن خود استراحت داده و قبل از هرگونه تصمیم گیری یا انجام واکنش، برای بدست آوردن تمام اطلاعاتی که می توانید در مورد موقعیت مورد نظر به دست آورید، تمرکز کنید.

پرسش های مهمی را مطرح کرده و با دقت به پاسخ ها گوش دهید.

برخی از پرسش هایی که به شما در یافتن حقیقت کمک خواهند کرد به شرح زیر است:

دقبقا چه شرایطی وجود دارد ؟

چه اتفاقی افتاده است ؟

چگونه این اتفاق رخ داده است ؟

اتفاق مورد نظر چه زمانی رخ داده است ؟

این اتفاق کجا رخ داده است ؟

چه حقایقی وجود دارد ؟

چگونه به درستی این حقایق پی ببریم ؟

چه افراد دیگری درگیر این ماجرا هستند ؟

هرچه حقایق بیشتری بدست آورید، در گرفتن تصمیمات درست و مناسب برای حل مشکل و موفق بودن در لحظه بحران، احساس قدرت و توانایی بیشتری می کنید.

مدیریت بحران بدین صورت است که مشکلی که با آن روبرو هستید را در نظر بگیرید، تصور کنید شما استخدام شده اید تا آن را بطور کامل آنالیز کرده و راه حل هایی را ارایه دهید . قبل از رسیدن به هرگونه نتیجه چه پرسش هایی را مطرح خواهید کرد؟

با پیدا کردن تمامی حقایق مرتبط با مشکل، واقعیت را مشخص کنید . قبل از آنکه برای رسیدن به یک نتیجه عجله کنید، ابتدا توجه خود را معطوف درک و شناسایی واقعه رخ داده کنید.

 

کنترل شرایط را بدست گیرید

شهامت نردبانی است که تمامی محاسن دیگر از آن صعود می کنند. (کلر بوت لوس)

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که مسولیت خود و هر آنچه که از این پس رخ خواهد داد را بر عهده بگیرید . از سرزنش دیگران خودداری کنید . بپذیرید که همه اشتباه می کنند و تاوان همه اشتباهات پول و احساس است . بر راه حل ها و اقداماتی که اکنون می توان برای حل مشکل انجام داد، تمرکز کنید.

ادامه مطلب را می‌توانید در مقالات مربوط بخوانید:

چگونه بحران های زندگی را مدیریت کنیم (۲)

چگونه بحران های زندگی را مدیریت کنیم(۳)

 

Sending
User Review
۱ (۳ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.