چرا ایجاد تفاوت در محصولات و سازمان مهم هست؟

اقای ست گودین به اهمیت ایجاد تفاوت در محصولات می پردازد

یکی از کتاب های که هر مدیر بازاریابی باید ان را خواند کتاب گاو بنفش نوشته اقای ست گودین( (Seth Godin است.

آقای ست گودین از بزرگان وسخنران مشهور حوزه ی بازاریابی
 

آقای ست گودین از نویسندگان ومربیان شاخص بازاریابی ومدیر اسبق شرکت یاهو می باشد.

دلیل نام گذاری این کتاب به عنوان گاو بنفش به این خاطر هست که آقای ست گودین برای تفریح به مراتع سرسبز سفر می کند ودرآن مراتع سرسبز گاوهای را می بیند که در حال چریدن بودن این منظره در نگاه اول  برای اقای ست گودین جذاب و هیجان انگیز بود اما بعد از مدتی این منظره تکراری وخسته کننده می شود واین نکته به ذهن آقای ست گودین رسید که اگر یکی از گاو ها متفاوت تر ازبقیه بود می توانست تکراری بودن منظره از بین ببرد و باعث جلب توجه بیشتر وصحنه ی متفاوت تری وزیباتر به وجود بیاورد .

چرا رنگ بنفش (purple) را انتخاب کرد؟

اقای ست گودین معتقد هست که تمایز وتفاوت انقدر مهم هست که باید کنار p4 بازاریابی قرار بگیرید و حرف اول  purple (رنگ بنفش) p می باشد.

راهکارهای این کتاب برای بیشرفت در حوزه بازاریابی بر اساس استراتژی تمایز وتفاوت است.ست گودین را به متفاوت بودن ومتفاوت فکر کردن شناخته شده است. شما باید محصولات تان طوری طراحی کنید که ویزگی های منحصر به فرد و متفاوت با رقبا داشته باشد تا این ویژگی ها مردم جذب کند تا کالاهای شما را بخرند.

یک محصول جدید چه مراحلی طی می‌کند تا همگانی شود؟

گاو بنفش

  • نوآوران: افرادی هستند که در حال رصد ایده های جدید می باشند از محصولات جدید استقبال می کنند وازمحصولات جدید به وجد میایند شجاع هستند واهل ریسک کردن می باشند.
  • پذیرندگان اولیه: معمولا رهبران فکری جوامع هستند که ایده جدید زود اما با دقت واحتیاط می پذرند .
  • پیشگامان: افرادی بسیار محتاط هستند وایده های جدید را قبل از اپذیرندگان اول می پذیرند.
  • اکثریت بعدی: بسیار شکاک هستند وفقط ایده های جدیدی می پذیرند که مورد قبوال همگان واقع شده است.
  • دیرباورها: سنت گراهستند ک به هرگونه تغیر سوظن دارند ومحصولات جدید را وقتی قبول می کنند که به صورت کالاشناخته شده تتبدیل شده است.در نتیجه برای اینکه محصول مان بیشترین استقیال وبیشترین فروش داشته باشد بایدمحصول را طوری طراحی کنیم که برای افراد نواور وپذیرندگان اولیه محصول متفاوت جدید و جذابی باشید که این مشتریان بالقوه اقدام به خرید کنند تا به این طریق محصول سیر طبیعی خود را بگذراند و همگانی شود. جهت اطمینان بیشتر که ایا محصول وایده جدید شما موردپذیرش مردم قرار خواهد گرفت می توانید کتاب تست مامان هم مطالعه بفرمائید .

آیا سرمایه گذاری در گاو بنفش کارآمدتراز تبلیغات هست؟

تبلیغات کارآمد هست اما نه به خوبی گذشته .در روز های گذشته هدف بازاریابان مصرف کننده بوده وبازاریانان سرسختانه کار می کردند تا مطمن شوند ایا تبلیغات برای جلب توجه مناسب بوده است ؟

اما امروزه کاملا برالعکس هست مصرف کننده هست  که تصمیم می گیرید چه موقع گوش دهد چه موقع تصمیم گیری کند.

شما به تبلیغات احتیاج دارید زمانی که مصرف کننده به تبلیغات شما وراهنمایی های شمااحتیاج دارد. باید تبلیغات به شکل موثر سازمان دهی شود و برد واقعی فروشی دارد که تبلیغات برای نواوران پذیرندگان اولیه باشد.

پذیرندگان اولیه بیشترین نقش در گسترش ایده های جدید ومحصولات متفاوت شما به سایر منحنی می باشد. کتاب گاو بنفش بانگارش تمثیلی خیلی ساده به شیوه های تفاوت در محصول اشاره می کند.

امیدوارم با خواندن ودرک مفهوم تمایز وتفاوت بتوانید در زندگی تان ،کسب وکارتان ،محصولات تان ،عالی بدرخشید.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.