ده ویژگی افراد با هوش عاطفی(EQ) بالا

ده ویژگی افراد با هوش عاطفی(EQ) بالا

در قرن حاضر انواع متفاوتی از هوش تعریف شده اند،بنابراین این وظیفه ماست که آن ها را شناسایی بکنیم و در زندگی خود بسط دهیم.اکثر ما با مفهوم IQ آشنا هستیم و یا حداقل چیز هایی را راجع به آن شنیده ایم.این مفهوم در واقع به توانایی حفظ کردن و بازیابی واژه ها و اتفاقات از ذهن و هچنین منطق و قدرت استدلال ما مرتبط می شود.
مفهوم دیگری به نام CQ وجود دارد که به معنای هوش کنجکاوی است و در واقع به توانایی یک نفر در داشتن انگیزه ای قدرتمند برای یادگیری یک موضوع خاص است.این ویدیو راببینید: https://www.youtube.com/watch?v=ArUAm6asBg0

هوش عاطفی نوعی دیگر از هوش می باشد که Emotional Intelligenceیا Emotional quotient نیز نامیده می شود که با نام اختصاری EQ نیز معرفی می گردد. اولین بار توسط Peter Salvoy و John Mayer معرفی شد و بعدا توسط Daniel Gloman عمومیت پیداکرد.

هوش عاطفی(EQ) به طور خلاصه به سه کلمه زیر محدود می شود:

“تشخیص،ادراک،مدیریت رابطه خود با دیگران”

اینها در عمل یعنی آگاهی از اینکه عواطف ما می توانند رفتار ما را مدیریت کنندو بر مردم تاثیر بگذارند(چه مثبت و چه منفی) و همچنین یادگیری اینکه چگونه این احساسات را مدیریت کنیم به خصوص زمانی که تحت فشار هستیم.
ماموجوداتی عاطفی هستیم که اغلب تصمیم گیری هایمان و پاسخ هایمان به تغییرات عاطفی و احساسی است.بناباین توانایی ما برای رشد در هوش عاطفی(EQ) تاثیر قدرتمندی بر روابط ما و تصمیم گیری هایمان و تشخیص فرصت ها دارد.
اینجا به ده مورد از ویژگی های برجسته افرادی که هوش عاطفی(EQ) بالایی دارند اشاره می شود:

۱) یکدلی

اولین ویژگی افراد با هوش عاطفی(EQ) بالا توانایی یکدلی و یکی شدن با احساسات افراد است به معنای فهمیدن و احساس کامل تجربیات و اتفاقات زندگی دیگران است و هچنین توانایی اینکه خود را به جای ان ها تصور کنید.دو نوع متفاوت از همدردی وجود دارد که به زیبایی بسط داده شده است:

یکدلی در افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند.

الف)یکدلی موثر: به احساساتی برمی گردد که در جواب به دیگران به ذهن و قلب ما می اید.این نوع از همدردی شامل این می شود که احساسات دیگران را در خود به صورت بازتاب احساسات آن ها ببینیم و یا در مواقع ترس و عصبانیت آن ها،ما هم دقیقا شرایط آن ها را بفهمیم و دچار استرس بشویم.

 

ب)یکدلی شناختی:توانایی ما در تشخیص و تعیین احساسات دیگران.
ما براساس واکنش هایی که در برابردیگران داریم،اظهار یکدلی می کنیم و چیزی که لازم است گفته شود این است که یکدلی و هم دلی با دیگران می تواند به افراد آموخته شوند و افراد می توانند آن را از طریق تجربیات فرا بگیرند.شما می توانید خودتان را اموزش دهید به این صورت که اتفاقات را در ذهن خود نگه دارید و خود را به جای طرف مقابل بگذارید و به این تعمق کنیدکه اگربه جای او بودید از دیگران انتظار داشتید با شما چگونه برخورد کنند.

۲)خود شناسی

خود شناسی یک هنر است که اجزای اصلی و انکار ناپذیر هوش عاطفی است.خود شناسی یعنی تشخیص اینکه با چه نوع محرک هایی رو به رو هستید و خمچنین آماده شدن برای اینکه خودتان را در شرایط واکنشی و احتمالی چگونه مدیریت کنید.خودآگاهی یعنی اینکه چگونه خود را ببینیم وچگونه به دیگران این موضوع را انتقال دهیم که ما را ببینند؟

خودشناسی در افرادی با هوش عاطفی بالا

رهبرانی که بر روی ایجاد خود آگاهی داخلی و خارجی تواما تلاش می کنند،به دنبال بازخور های صادقانه از انتقاد ها می گردندو همواره با”چه چیزی” سوال می پرسند تا “چرا” که این خود باعث روشن تر شدن انتقاد ها از آن ها می شود.
از خودتان سوالاتی بپرسید که درونتان را به چالش بکشد و برای کسب دانش اشتیاق داشته باشیدو همواره کنجکاو باشید و درباره دیگران همواره به دنبال ایجاد محیطی امن از انتقاد برای انها و ایجاد و بیان بازخور های صادقانه باشید.

۳)کنجکاوی

آلبرت اینشتین:”من هیچ هنر خاصی ندارم،فقط به طور مشتاقانه ای کنجکاوم”.

یک آدم کنجکاو را ببینید که عمیقا به دنبال پیشرفت است سپس در اینده خواهید دید که یک اتفاق بزرگ برای او در حال رخ دادن است.وقتی شما کنجکاو باشید به طور تند و اتشین مشتاق خواهید بود و وقتی اینچنین مشتاق باشید به دنبال این می روید که بهترین ورژن از خود را ارایه دهید.گیرنده های ذهن شما به سمت چیز هایی حساس می شوند که عاشق آن ها هستید و می خواهید رشد کنید و یاد بگیرید.این ذهنیت یادگیری به دیگر جنبه های زندگیتان نیز اثر خواهد گذاشت و نقش گسترده هوش عاطفی بالا را با تمام وجود لمس خواهید کرد.

کنجکاوی در افرادی با هوش عاطفی بالا

Tommas Chamorro درباره CQ می گوید که اشخاصی که CQ بالاتری دارند،تناقضات را بهتر و راحت تر تحمل می کنند. این طرز فکر زیرکانه،پیچیده و جزیی ضرورت وجود پیچیدگی را تایید می کند.او اضافه می کند که CQ به سطوح بالاتری از سرمایه گزاری و مالکیت دانش در گذر زمان منجر می شود به خصوص در سطوح آموزش رسمی مثل علم و هنر.همه آثار مهم CQ بخشی از مفهوم هوش عاطفی(EQ) است.

۴)ذهن تحلیلگر

افراد با هوش عاطفی(EQ) بالا کسانی اند که عمیق فکر میکنند و به طور دقیق تمام اطلاعاتی که به ذهنشان می رسد و عادت ها را تحلیل می کنند و راه هایی را می یابند که می تواند منجر به پیشرفت شود.

ذهن تحلیلگر در افرادی با هوش عاطفی بالا
همه ما آنالیزور هایی هستیم که به طور ناخودآگاه راجع به اطلاعاتی که در مسیر ماست تفکر می کنیم.اشخاص دانا و دارای هوش عاطفی بالا (EQ) حلال مشکلات اند و فیلسوف های روزمره ای اند که همواره “چرایی” وجود، “چرایی” اینکه ما چرا چیزهایی را که می خواهیم انجام می دهیم و اینکه”چه کسی” به دنبال پاداش به زندگی پرهیزکارانه ماست. داشتن یک ذه ن تحلیلگر یعنی داشتن یک میل و رغبت سالم برای پیشرفت مستمر ساختار ذهنیتان است تا بهتر شوید و همیشه برای پذیرفتن ایده های جدید گشاده رو باشید.

۵) ایمان

یک جز اصلی برای خودکنترلی عاطفی به عنوان بخشی از هوش عاطفی(EQ)،استفاده از قدرت ایمان و اعتقاد به خود هم در حال و هم در آینده است. اعتقاد به اینکه مردم و انسان ها و همه موجودات با دلیل خاصی خلق شده و به وجود آمده اند و همه آنها برای تبلور خوبی ها تلاش می کنند.
ایمان خالی به تو هیچ کمکی نخواهد کرد زیرا حتما باید به همراه عمل باشد

ایمان در افرادی با هوش عاطفی بالا
وقتی ایمان با ارزش های قدرتمندی چون سخت کوشی و پشتکار و گرایشات مثبت همراه شود،در واقع یک پی برای قهرمانی و موفقیت ساخته شده است.یک رهبر با تفکرات بزرگ،همواره هم در زمینه عملی و هم عاطفی از ایمان و اعتقاد بهره می برد.
بخشی از شبانه روز خود را به تفکر و تعمق و عبادت اختصاص دهید.درباره اینکه چگونه به خودتان اعتقاد دارید فکر کنید و یک ایمان عمیق تر را در برابر خود ایجاد کنید و سعی کنید به آن برسید.
به این ایمان داشته باشید که اجزای زندگی شما طوری کنار هم قرار می گیرند که منجر به بهتر شدن زندگی تان شود.

۶)نیاز ها و خواسته ها

هوش عاطفی(EQ) این قدرت را به شما می دهد که بین چیزی که دارید و چیزی که خوب است داشته باشید،قدرت تمییز و تفکیک داشته باشید.نیاز طبق تعریف هرم مازلو شامل نیاز های پایه ای امنیت،تغذیه و بقا است.وقتی این نیاز ها برطرف شد شما به سطوح بالاتر یعنی “خواسته ها” می رسید.
اما خواسته چه فرقی با نیاز دارد؟

هرم مازلو چیست؟و چه ارتباطی با نیازها و خواسته های ما دارد؟
خواسته می تواند یک ماشین و یا یک خانه بزرگ و یا یک Iphone باشد اما پرواضح است این ها را برای بقا نیاز نداریم بلکه آن ها را برحسب میل شخصی و اینکه تصور می کنیم برای ما می تواند شخصیت اجتماعی ایجاد کند طلب می کنیم.زبر دست شدن در دانستن اینکه واقعا چه چیزی را نیاز دارید و رسیدن به اهداف و حمایت کردن خودتان و کسانی که دوستشان دارید:از این طریق اطمینان داشته باشید که شما توانسته اید یک تمایز واضح بین آنچه نیاز دارید و آنچه می خواهید ایجاد کرده اید.افراد دارای هوش عاطفی(EQ) بالا تفاوت بین نیاز ها و خواسته ها را به خوبی می دانند و همواره رسیدن به نیاز را به خواسته ها اولویت می بخشند.

۷) اشتیاق شدید

رهبری متعالی و عشق برای آنچه انجام می دهیم زاده ی احساسات قوی ما نسبت به یک موضوع یا مردم است.مردم با هوش عاطفی(EQ) بالا احساساتشان را روشن می کنند تا این موتور قدرتمند ان ها را به سمت اهدافشان سوق دهد.این احساسات قوی مسری است و می تواند به تمام لایه های زندگی خود و دیگران راه یابد.

اشتیاق شدید در افرادی باهوش عاطفی بالا

اشتیاق و علاقه شدید یک میل طبیعی و غریزی و یک جاه طلبی بلند و بالا و دارای انگیزه برای یک شخص یا یک موضوع است.اشتیاق و علاقه شدید انرژی مثبت را برای شما به ارمغان می اوردو کمک می کند تا برقرار بمانیم و مسیر و راه زندگی خود را ادامه دهیم.پر واضح است که افراد دارای هوش عاطفی بالا اصلا بدون توجه به محیط خود سخت و با پشتکار برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

۸) مثبت نگری

اگر می خواهی فرصت های زندگی خود را افزایش بدهید،روابط خود را افزایش بدهید و سازنده و واضح فکر کنید.شما در بهترین جایگاه هستید تا یک نگرش مثبت را حفظ و نگه داری کنید.از بین همه چیز هایی که ما تلاش می کنیم تا کنترل کنیم ،امیال و رغبت هایمان اولین چیز هایی اند که تحت تسلط ما قرار دارند.ما می توانیم انتخاب کنیم که هر روزمان را مثبت زندگی کنیم. این خیلی ساده است.

مثبت اندیشی در افرادی با هوش عاطفی بالا

۹)وفق پذیری

گاندی: وفق پذیری به معنای تقلید نیست بلکه به معنای قدرت مقاومت و توانایی شبیه سازی است.
افرادی که هوش عاطفی(EQ) بالایی دارندمی توانند تشخیص دهند که چه وقتی به ادامه فعالیت ها و رفتارهایشان بپردازندو چه وقت آنها را متوقف کنند و تغییر دهند.
افراد با هوش عاطفی(EQ) بالا می توانند به موقع تصمیم بگیرند ودربدترین شرایط،بهترین و مناسب ترین تصمیمات را بگیرند.


به طور مثال وقتی یک استراتژی جوابگو نیست،شروع به ارزشگذاری و تعیین راه های دیگری بکنید.از چگونه با خود رفتار کردن تا رفتارتان با دیگران و تا کار های روتین روزمره تان روشن فکر باشید و تلاش کنید تا بتوانید المان های جدیدی را که باعث می شود جدیدتر و بهتر رفتار و فکر کنید را آزمایش کنید و خود را با ان وفق دهید.
در طول زندگی گاهی مجبور خواهید بود مسیر ها و روش هایتان را تغییر دهید و راه گذشته خود را ارزیابی کنید که آیا موفق و شادمان خواهید بود یا خیر.تشخیص بدهید که شما “همیشه” می توانید تغییر کنید،همیشه می توانید از نو شروع کنید هرچند همیشه تصمیم شما محتاط ترین و درست ترین تصمیم نخواهد بود اما این خود شمایید که می توانید بفهمید در قلبتان چه چیزی می گذرد؟

۱۰) کمک به موفقیت دیگران

آخرین ویژگی قابل ذکر برای آنهایی که هوش عاطفی(EQ) بالایی دارند این است که به موفقیت همه مردم علاقه دارندو فقط برای خود تلاش نمی کنند.رهبری قدرتمند آن ها بامثبت بینی تلفیق شده و آن ها را به سوی چیزی که هم برای آن ها و هم برای بقیه بهترین است سوق می دهد.

کمک به موفقیت دیگران در افرادی با هوش عاطفی بالا
اغلب ما سوال “این برای من چه سوی دارد؟” را از خود در قبال یک موضوع یا یک اتفاق می پرسیم و در حالی که این بسیار ضروری و مهم است که هرکس خلاف این را بگوید حرف قابل قبولی را نگفته ولی این همه ی ماجرا نیست،شما در کنار ارزوی و تلاش برای موفقیت خودتان وظیفه دارید این را درقبال دوستان و اطرافیانتان نیز انجام دهید و نسبت به آن ها بی تفاوت نباشید.این نه تها یک سپر مقاوم در برابر حرص و حسد است بلکه اشتیاق شدید ما را دوباره احیا می کند و ما را دوباره به سوی اهداف خود سوق می دهد.این باعث ایجاد دوستی هایی از جنس اتحاد می شود که در مواقع ضروری و نیاز ما،به کمکمان خواهد آمد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.