مهارت‌های سخنرانی و فن بیان

مهارت‌های سخنرانی و فن بیان، موضوعاتی نیستند که به‌تازگی در این روزها مد شده باشند. در حقیقت اهمیت نفوذ کلام و خوب صحبت کردن در همان روزهای اولیه پیدایش زبان، هنگامی‌که بشر توانایی حرف زدن را یافت، احساس می‌شد. اگر شما می‌خواهید که روابط عمومی بالایی داشته باشید، با دوستانتان ارتباط خوبی برقرار سازید و همچنین منظور خود را به‌درستی به مخاطبان انتقال دهید، شما باید فن بیان خوبی داشته باشید و بتوانید آن را تقویت کنید.

شما با مطالعه این مقاله کانتنتاپ یاد می‌گیرید که چگونه از تکنیک فن بیان استفاده کنید و همچنین آن را تقویت کنید تا بتوانید واضح‌تر صحبت کنید.

فن بیان چیست؟

فن بیان

فن بیان (Speaking Skill) به معنی توانایی خوب صحبت کردن و مهارت متقاعد کردن دیگران است. فن بیان یعنی توانایی برقراری ارتباطات درست و انتقال سریع پیام به‌گونه‌ای که مخاطب ما با هر سطحی از هوش و اطلاعات پیام ما را در کوتاه‌ترین زمان درک کند.

اهمیت فن بیان به برقراری ارتباط و گفت‌وگوهای روزمره برمی‌گردد. اگر نتوانید این فن را در خود ایجاد و تقویت کنید، پس عملاً از ارتباطات مؤثر، پیشرفت شغلی، فعالیت‌های اقتصادی و… نیز محروم خواهید شد.

معمولاً مدیران شرکت‌های مختلف به بحث ارتباطات و برقراری یک رابطه طولانی‌مدت با مشتریان و همکاران خود اهمیت زیادی قائل هستند. اگر می‌خواهید که ارتباط مؤثری با مخاطب خود برقرار سازید، چگونگی بیان شما و همچنین تسلط بر آن جزو فاکتورهای مهم در برقراری ارتباطات سازنده است.

بسیاری از ما در دانشگاه و یا محیط کار، برای مطرح کردن یافته‌های یک پروژه و یا حتی دفاع از ایده‌ها و نظراتمان، باید بتوانیم در زمانی محدود با تسلط کامل بر داشته‌هایمان، سخنرانی و ارائه فوق‌العاده‌ای داشته باشیم.

اولین نکته‌ای که در فن بیان و ارائه سخنرانی باید به آن توجه کنید این است که نباید سعی کنید خود را شبیه به فرد دیگری نشان دهید. صداقت و نداشتن تظاهر در سخنرانی تأثیر مثبتی بر مخاطب دارد.

تکنیک‌های فن بیان

تقریباً برای همۀ ما پیش‌آمده است که با افرادی برخورد کرده‌ایم که صدایشان نازک، گوش‌خراش و یا مصنوعی باشد. معمولاً صحبت کردن این افراد به‌قدری ناخوشایند می‌شود که حتی پیام موردنظرشان را نمی‌توانند منتقل کنند. اگر این افراد زمانی را صرف یادگیری چند مهارت و تکنیک فن بیان کنند، مطمئناً لحن، حالت بیان و کیفیت برقراری ارتباطشان را می‌توانند ارتقا دهند.

برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های فن بیان عبارت است از:

  •  با اعتمادبه‌نفس آغاز کنید. اولین گام در داشتن یک ارتباط خوب، داشتن اعتمادبه‌نفس است. زمانی که شما استرس و اضطراب داشته باشید، نمی‌توانید خوب صحبت کنید. درنتیجه ارتباط مناسبی نیز برقرار نمی‌شود.
  •  به برقراری تماس چشمی متعهد باشید. برقراری تماس چشمی مناسب به شما کمک می‌کند که یک سخنرانی خوب و عالی داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که در هنگام سخنرانی و یا حتی صحبت کردن با افراد نباید در چشمان آن‌ها خیره شوید. خیره شدن طولانی‌مدت باعث ایجاد ناراحتی و احساس بد در مخاطبان می‌شود.
  •  واضح و شمرده صحبت کنید. با هر سرعتی که عادت به صحبت کردن دارید، واضح بودن کلمات و حرف‌های شما بسیار مهم است. شنونده و مخاطب شما باید بتواند تمام کلمات و عبارات شما را بشنود و درک کند.
  •  فروتن و متواضع باشید.  برای تقویت فن بیان، باید احساس خودپرستی خود را کنار بگذارید و با افراد متواضع و فروتن رفتار کنید. می‌توانید با افرادی که توانایی بالاتری نسبت به شما دارند و یا تجربه بیشتری دارند تعامل داشته باشید.   تقویت فن بیان
  •  تمرین زیاد انجام دهید. داشتن آمادگی و انجام تمرین زیاد، یک ضرورت اساسی برای انجام هر کاری می‌باشد. تمرین زیاد باعث می‌شود که شما به نواقص کارتان پی ببرید و بتوانید آن‌ها را رفع کنید.
  •  مهارت خوب گوش کردن را فرابگیرید.  برای اینکه بتوانید خوب صحبت کنید، حتماً باید توانایی خوب گوش کردن را نیز داشته باشید. توجه داشتن و گوش دادن دقیق به مخاطب، به شما این امکان را می‌دهد که پاسخ بهتری بدهید.

مهارت‌های یک سخنران حرفه‌ای

مهارت های یک سخنران

اگر در زمان سخنرانی استرس عجیبی می‌گیرید و یا زیاد عرق می‌کنید، باید بدانید که شما تنها با این احساس روبه‌رو نیستید. به‌طور متوسط ترس از سخنرانی در ۷۵ درصد از بزرگسالان اتفاق می‌افتد.
استفاده از اصول و تکنیک‌های سخنوری به شما کمک می‌کند که سخنرانی‌تان را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنید که پیامتان بدون کم‌وکاست به مخاطبان منتقل شود. برخی از مهارت‌های یک سخنران حرفه‌ای عبارت‌اند از:

  1.  جلب‌توجه مخاطب: توانایی جلب کردن مخاطب، منافع زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. این مهارت باعث می‌شود که شما در سخنرانی‌ها و یا حتی در جلسات مذاکره ارتباط مؤثرتری را برقرار کرده و بتوانید دیگران را متقاعد کنید.
  2.  زبان بدنزبان بدن شما به‌مراتب تأثیر بیشتری نسبت به کلمات شما در مخاطب دارد. مطمئناً مشتاق بودن و علاقه‌مند جلوه کردن در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها تأثیر بسیار خوبی بر مخاطب شما خواهد داشت. اولین چیزهایی که در هر سخنرانی توجه مخاطب را جلب خواهد کرد، حالت چهره، مدل ایستادن، تن صدا و حرکات اعضای بدن است. با صاف ایستادن نشان می‌دهید که شما اعتمادبه‌نفس دارید و همچنین فراموش نکنید که لبخند بزنید.
  3.  خلق یک ذهنیت مثبت: شما می‌توانید به خلق یک ذهنیت مثبت از خودتان در سخنرانی‌ها و ملاقات‌های کاری، از همان لحظه اول در اولین دیدار، یک اعتماد دوطرفه را با مخاطبانتان شکل دهید.
  4.  درگیر کردن مخاطبان: با پرسیدن سؤال و یا درخواست کمک از حضار، می‌توانید مخاطبان را به سخنرانی علاقه‌مند کرده و آنان را درگیر بحث خود کنید.
  5.  شوخ‌طبعی و مزاح: منظور از شوخ‌طبعی این نیست که شما نقش یک کمدین را ایفا کنید بلکه منظور ایجاد یک فضای آرام و برقراری یک ارتباط راحت است. شوخ‌طبعی و مزاح وجه تمایز یک سخنران معمولی با یک سخنران عالی و ماهر است که موجب افزایش جذابیت افراد می‌شود.ارتباط موثر
  6.  آشنایی با مکان سخنرانی: حتماً سعی کنید که یک روز قبل به محل سخنرانی بروید و همه‌چیز را چک کنید. در سِن و صحنه سالن حرکت کنید، سیستم‌های صوتی را چک کنید و میزان روشنایی و نور سالن را آزمایش کنید.
  7.  شفاف‌سازی نکات: هرگز بدون توضیح کامل یک نکته و شفاف‌سازی آن، از موضوع رد نشوید. سعی کنید که در مورد هر موضوع مهمی جزئیات آن را نیز بیان کنید تا شنونده عمق مطالب را بهتر درک کند.
  8.  استفاده از تصاویر و کامپیوتر: استفاده از ابزارهای بصری چون کامپیوتر، تخته‌سیاه، تصاویر و اسلایدهای متنوع می‌تواند در انتقال بهتر و صحیح پیام شما به مخاطبان بسیار سودمند باشد. همیشه به یاد داشته باشید که تأثیر تصاویر نسبت به متن و نوشته بسیار بیشتر است.  ا صول سخنرانی
  9.  کاربرد اصطلاحات تخصصی: از اصطلاحات تخصصی غیرضروری که نیازی به ذکر آنان در سخنرانی نیست، استفاده نکنید. برخی از سخنرانان فکر می‌کنند که استفاده از اصطلاحات فنی و تخصصی موجب افزایش اعتبار آنان می‌شود. اما در حقیقت زمانی اعتبار سخنرانی شما بیشتر می‌شود که مخاطبین بیشتری با شما ارتباط برقرار کرده و بتوانند صحبت‌های شما را درک کنند.
  10.  داستان‌گویی: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که داستان‌گویی در سخنرانی می‌تواند ذهن افراد را درگیر کند. آغاز کردن سخنرانی با یک داستان شخصی بیانگر اهمیت زیاد موضوع سخنرانی برای شما می‌باشد.
  11.  مدیریت زمانهر سخنرانی و کنفرانسی، استاندارد زمان خاص خود را دارد. سعی کنید که حجم اطلاعاتی خود را با توجه به زمانی که در اختیارتان است تنظیم کنید. هرگز زمان سخنرانی را بیش‌ازحد طولانی نکنید، چون باعث خسته شدن مخاطبان و بی‌تأثیری سخنرانی شما می‌شود.
  12.  بیان خلاصه و چکیده: قبل از اتمام سخنرانی سعی کنید که یک خلاصه و چکیده از کل مطالب گفته‌شده نیز ارائه دهید. شما باید بتوانید به بهترین نحو ممکن کلیت و چکیده‌ای از سخنرانی‌تان را ارائه دهید تا مخاطبتان متوجه کلیت ماجرا بشود.

جمع‌بندی

مهارت فن بیان تنها به پرورش صدا و بیان و حالات فیزیکی محدود نمی‌شود. داشتن یک بیان خوب و برقراری ارتباط صحیح، به دانش و آگاهی شما نسبت به چیزی که بیان می‌کنید هم وابسته است. چیزی که به شما در رسیدن به اهداف و رؤیاهایتان کمک می‌کند، توانایی‌ها و مهارت‌های کسب‌شده شما در طول دوران زندگی‌تان می‌باشد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
1 نظر
  1. امین غیبی می گوید

    بهترین سایتی که من در این زمینه دیدم و مرتبط با متن بالا هستش
    سایت خدمات یاب بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.