۶ مورد از مزایای شگفت انگیز تجارت الکترونیک برای مشتریان و صاحبان مشاغل

باتوجه به استفاده  روزافزون  از اینترنت و رواج انجام معاملات از طریق بسترهای اینترنتی خصوصا در دوره ی شیوع پاندمی کرونا، مزایای استفاده از تجارت الکترونیک در میان کسب و کارها و مشتریان آنها بسیار ملموس تر از گذشته شده است.

در این مقاله پس از ارائه تعریفی از تجارت الکترونیک به بررسی مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان و صاحبان تجارت میپردازیم،

برای آشنایی بیشتربا تجارت الکترونیک و مزایای آن تا انتهای مقاله با کانتنتاپ همراه باشید.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.بازارِ در حال تغییر، فرصت بزرگی را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند.

هر کسب و کار با توجه به ماهیت خود در یکی از دسته بندی های انواع تجارت الکترونیک قرار میگیرد و لازم است استراتزی خاصی را به فراخور نیاز خود طراحی کند.

بر اساس Statista، تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون (۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید.

 

بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت (در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.

 

فواید تجارت الکترونیک

بیشتر بخوانید:  اهمیت شناخت و ارتباط با مشتری 

 

فواید E-commerce برای مشتریان

عده ای معتقدند مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان نسبت به صاحبان مشاغل،بیشتر است. مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

در ادامه به تعدادی از فواید تجارت الکترونیک برای مشتریان میپردازیم:

۱٫ سهولت

توجه به مخاطبان و مشتریان مهم ترین رکن هر تجارت است.در تجارت الکترونیک کالایی در انبار وجود ندارد،مشتریان میتوانند با جستجوی نام یک محصول در موتورهای جستجو به راحتی محصول را مشاهده نموده و به آن دسترسی داشته باشند.

پیتر دراکر: هدف هر تجارتی به وجود آوردن مشتری است.

۲٫ دسترسی به نظرات دیگران

یکی از متمایزکننده ترین مزایای تجارت الکترونیک،دسترسی کاربران به نظرات سایرین است.باتوجه به رقابت بالا در تجارت الکترونیک شرکت ها از مشتریان میخواهند نظرات خود را درمورد هر محصول ثبت کنند،سایر کسانی که تمایل به خرید دارند نیز میتوانند با مراجعه به نظرات ثبت شده،انتخاب بهتری داشته باشد.

۳٫ صرفه جویی در وقت و هزینه

یکی دیگر از فواید تجارت الکترونیک امکان حذف واسطه ها است.باحذف واسطه مشتریان بهای کمتری برای محصولات میپردازند.
مدت زمان لازم برای خرید آنلاین ۱۵ دقیقه است و کالای خریداری شده به طور متوسط ظرف مدت یک هفته به مشتری تحویل داده میشود درنتیجه علاوه بر پول در وقت وی نیز صرفه جویی خواهد شد.

مزیت های تجارت الکترونیک

۴٫ بن ها و کوپن های تخفیف

از دیگر مزایای تجارت الکترونیک میتوان به امکان دسته بندی رفتار مشتریان تجارت الکترونیک اشاره کرد.بر اساس این دسته بندی طیف گسترده ای از مشتریان دوستداران بن ها و کوپن های تخفیف هستند.شرکت های فروش آنلاین به منظور ماندن در بازار رقابت و عقب نماندن از بازارهای سنتی با ارائه بن ها و کوپن های تخفیف به مشتریان خود، اقدام به جذب،نگهداری و افزایش وفاداری آنها میکنند.

۵٫ مقایسه آسان، یکی از مهم تربن مزایای تجارت الکتروتیک برای مشتریان

در تجارت الکترونیک، مقایسه‌های دو به دو به راحتی قابل انجام هستند. هنگامی که کالاها به صورت آنلاین عرضه می‌شوند، تمام مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها بیان می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی از مشتریان می‌خواهند تا کالاهای آن‌ها را با سایر کالاها مقایسه کنند تا متوجه شوند که آن‌ها بهترین گزینه‌ها را ارائه می‌دهند و دوباره برای خرید به آن فروشگاه بازگردند.

۶٫ وجود طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف

در تجارت الکترونیک، مشتری می‌تواند بدون نیاز به رفتن از مغازه ای به مغازه‌ی دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجه شود که کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه می‌دهد و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارد. در دنیای واقعی هر فروشگاه فضای محدودی دارد، ولی همان فروشگاه می‌تواند بر روی بستر اینترنت، کل موجودی انبار خود را ارائه دهد.

 

فواید E-commerce برای صاحبان تجارت

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت سودمندتر و بیشتر از آن است که صاحبان مشاغل توان چشم پوشی از حضور در این بخش را داشته باشند. در ادامه برخی از فواید تجارت الکترونیک برای مشاغل را بررسی مینماییم

مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

۱٫ کاهش هزینه ها

یکی از اصلی ترین مزیت های تجارت الکترونیک برای صاحبان مشاغل،کاهش هزینه ها به دلیل از بین رفتن و یا کاهش هزینه هایی مانند اجاره بها،دستمزد کارکنان به دلیل کاهش تعداد آنها،طراحی و اجرای ویترین و … است.

۲٫ دسترسی۷/۲۴،مهم ترین مزیت تجارت الکترونیک برای صاحبان مشاغل

نه تعطیلات،نه ناپایداری جوی و نه هیچ عامل دیگری نمیتواند کسب سود صاحبان مشاغل از محل تجارتشان را محدود کند زیرا مشتریان میتوانند در هر ساعتی از شبانه روز به فروشگاه دسترسی داشته باشند.

۳٫ گسترش پایگاه مشتریان

با ورود به بازار فروش آنلاین کسب و کارها میتوانند حوزه فروش خود را فراتر از شهر و یا حتی کشور خود گسترش دهند،درنتیجه الزام به بهنرین بودن برای کسب و کار در یک شهر وجود ندارد.

۴٫ انجام تراکنش ها با حداقل زمان

طولانی شدن زمان انجام تراکنش در تجارت سنتی یکی از معایب این نوع تجارت است.از جمله مزایای E-commerce کاهش زمان تراکنش ها از انتظاری ۳۰روزه برای نقد شدن چک و یا انواع دیگر پرداخت ها،به زمانی حداکثر ۲ الی ۳ روزه است.

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان مشاغل

۵٫ افزایش فروش

کسب‌و‌کارهای آنلاین، نیازی به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و می‌توانند فروش آنلاین بیشتر با حاشیه‌ی سود بالاتر داشته باشد. آن‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریع‌تر و راحتتر کنند. این کسب‌و‌کارها با در دسترس بودن به صورت بین‌المللی، می‌توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.

۶٫ ساده شدن پرداخت های دوره ای

با کمی تحقیق، هر تجارتی می‌تواند برای خود پرداخت‌های دوره‌ای را ایجاد نماید.صاحبان تجارت میتوانند ارا‌ئه‌دهنده‌ای را بیابد که با نیازهای آنها بیشترین همخوانی را دارد تا صدور صورت‌ حساب به شیوه‌ای منسجم انجام شود و پرداخت‌ها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.

 

کلام آخر

جهان امروز با سرعت باورنکردنی به سمت استفاده همه جانبه از فناوری اطلاعات حرکت میکند.همین امر سبب میشود مزایای تجارت الکترونیک هم برای مشتریان و هم صاحبان مشاغل بیش از پیش مهم و کاربردی تلقی شود،این سیر صعودی،تجارت الکترونیک را به حوزه ای برد – برد برای همه ی بازیگران این صحنه تبدیل کرده است.

باتوجه به تقاضای بالای خرید خدمات و کالاها به صورت اینترنتی،کسب و کارها تمایل زیادی به حضور،رقابت و کسب سود در این فضا دارند.

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.