لوگوی خوب چه ویژگی هایی داره ؟

گرافیک برای مدیران (3)

امروز میخوایم تو قسمت سوم از سری مطالب #گرافیک_برای_مدیران، ویژگی های یک لوگوی خوب رو با هم بررسی کنیم. همون طور که تو مقاله قبلی گفتیم لوگو شاید مهم ترین بخش هویت بصری سازمان شما باشه و اهمیت زیادش باعث شد تا امروز بدون اینکه بخوایم به مباحث زیبایی شناسی گرافیک وارد بشیم با بیانی ساده براتون توضیح بدیم که یک لوگوی خوب چه ویژگی هایی داره.

لطفا به این مطالب خوب دقت کنید تا در آینده متحمل ضررهای مادی و معنوی نشید.

 

 

به یاد ماندنی باشید !

 

لوگوی خلاقانه

 

به طور کلی ما اشکال هندسی پایه ، یعنی : مربع، دایره و مثلث رو ساده تر از اشکال دیگه به ذهنمون میسپاریم.

برای این که لوگوی شما به یاد موندنی تر بشه باید سعی بشه که از این فرم ها در لوگوتون استفاده بشه تا همیشه در ذهن مخاطبینتون بمونید.

از جزئیات زیاد فرار کنید! وقتی جزئیات زیاد باشن قطعا ذهن مخاطبتون نمی‌تونه همه ی اون ها رو نگه داره و باعث میشه لوگوی شما به صورت کامل تو ذهن مخاطب ثبت نشه و در یک کلام شما باختید!

از جزئیات زیاد فرار کنید !

 

 

منحصر به فرد باشید !

 

بهترین لوگوی تاریخ

 

برای اینکه شناخته بشید باید ” منحصر به فرد “ باشید.
یک لوگوی خوب هم باید منحصر به فرد باشه و کپی نباشه. البته گاهی پیش میاد که ذهن یک طراح مسیری رو طی میکنه که یک طراح دیگه قبلا طی کرده پس نتیجه کار شاید از لحاظ ایده با هم مشابه باشه ، اما این اسمش کپی نیست.

وقتی از کپی صحبت میکنیم دقیقا منظورمون یه چیزیه مثل تصویر بالا که از لوگوی Dropbox  ” کپی ” شده.

 

 

انعطاف پذیر باشید !

 

بهترین لوگوهای جهان

 

لوگوی شما ” فقط ” قرار نیست تو وبسایت شما قرار بگیره یا ” فقط ”  روی لباس کارمندان شما چاپ بشه.
هر لوگو کاربردهای مختلفی داره و باید به خوبی توی هر کاربرد، خودش رو نشون بده و با بزرگ و کوچیک شدن ( حتی در حد چاپ روی خودکار ) نابود نشه.

از کاربردهایی که لوگوی شما میتونه داشته باشه میشه به : استفاده تو سربرگ شما، بیلبوردهای تبلیغاتی، خودروهای حمل بار، بج سینه و … اشاره کرد.

اگر لوگوتون توی هر کاربرد تونست خودش رو حفظ بکنه و کمترین آسیب رو ببینه میتونیم بگیم شما لوگویی دارید که انعطاف پذیره.

 

 

متناسب باشید !

 

طراحی لوگوی خوب

 

در این باره مقداری تو مقاله های قبلی صحبت کرده بودم اما به خاطر اهمیتش توی این بخش هم دوباره بهش اشاره میکنم.

لوگوی شما باید از لحاظ فرم ، رنگ و … کاملا متناسب با کسب و کار شما باشه.
به طور مثال استفاده زیاد از فرم های منحنی و رنگ صورتی اصلا مناسب لوگوی یک شرکت صنعتی نیست.

 

 

همیشگی باشید !

 

لوگوی خوب

 

لوگویی داشته باشید که بعد از گذشت چندین سال هم حس قدیمی شدن به شما القا نکنه.
با گذشت زمان، گرایش به سبک های مختلف طراحی تغییر میکنه. مثلا این اواخر گرایش به طراحی فلت افزایش چشمگیری داشته.
اگر لوگوی شما ” همیشگی “ باشه، تنها تغییری که اتفاق میفته همین گرایش به سبک های مختلف تو اجرای لوگو و نهایتا تغییرات بسیار جزیی هست و نیازی به طراحی لوگوی جدید نیست.
برای نمونه میتونید این همیشگی بودن رو تو لوگوی اپل ببینید.

 

 

حکیم باشید !

 

طراح لوگو

 

هر چی فکر کردم عنوان بهتر و کامل تری از حکیم بودن برای این بخش پیدا نکردم. تو تفکر حکیمانه برای هر کاری علتی وجود داره و هیچ کاری بدون دلیل انجام نمیشه. دلیل اینکه یک از صفات خداوند متعال، ” حکیم ” هست هم دقیقا همین موضوعه. یعنی خداوند هیچ موجودی  رو بدون دلیل خلق نمیکنه و برای تمام کارهاش دلیل وجود داره.

در گرافیک هم نباید هیچ خطی بدون دلیل کشیده بشه. از طراح لوگوتون بخواید که دلیل تک تک کارهایی که اتجام داده رو براتون توضیح بده. تزیینات اضافی و بی دلیل جایی تو گرفیک نداره.

تو تفکر حکیمانه برای هر کاری علتی وجود داره.

 

سخن پایانی

 

 

 

قطعا مواردی که اشاره شد تمام ویژگی های یک لوگوی خوب رو بیان نمیکنه اما سعی شد به مهم ترین مواردی که برای تشخیص یک لوگوی خوب توسط یک مدیر لازم هست اشاره بشه تا هر تصویری رو به عنوان یک لوگوی خوب به شما ارائه نکنن !

 

خوشحال میشیم نظراتتون رو بهمون بگید.

 

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.