فرق گرافیک ۵ هزار تومنی و ۵ میلیونی

گرافیک برای مدیران (1)

” هر چقدر پول بدی آش میخوری ! “ شاید این جمله رو روزانه بارها بشنویم و تو بیشتر موارد هم جمله درستیه. طراحی گرافیک هم از این قاعده جدا نیست. اینجا هم مثل بقیه جاها مقدار آشی که میخورید با مقدار پولی که هزینه کردید برابری میکنه.

فقط این حوزه دو تا تفاوت داره که از بقیه حوزه ها متمایزش میکنه :

اولیش اینه که تعداد کسایی که ادعا میکنن آش دارن تو این حوزه خیلی خیلی زیاده کافیه یه سرچ تو اینستاگرام بزنید تا با جمعیت زیادی از آش فروشان رو به رو بشید تازه این فقط اینستاگرامه! تعدادشون زیاده ولی امکان داره بعد از پرداخت پول بهتون آش سوخته یا شور تحویل بدن!

دومیش هم اینه که تفاوت قیمت آش ها خیلی زیاده یعنی شما هم آش ۵ هزار تومنی میبینید و هم آش ۵ میلیونی! وقتی میشه با ۵ هزارتومن آش خورد اصلا چه دلیلی داره که بخوایم ۵ میلیون پول بدیم برای یه کاسه آش؟

قطعا تفاوت هایی وجود داره که امروز میخوایم به عنوان اولین مطلب از سری مطالب گرافیک برای مدیران این موضوع رو براتون بررسی کنیم.

شما هزینه کشیدن چند خط ساده رو نمیدید !

طراح لوگو

بارها شده بعد از اینکه طرح نهایی رو به مشتری نشون دادم گفته که ” اینکه فقط چند تا خطه “ یا مثلا ” اینو که خودمم میتونستم بکشم “. سوال اینجاست که اگر میتونستید چرا نکشیدید؟
این اتفاق تو طراحی لوگو بیشتر از موارد دیگه اتفاق میفته، اما هر طراح گرافیکی میدونه که اجرای لوگو کوچیک ترین بخش از پروسه طراحی لوگو هست و اصلی ترین نکته اون تفکری هست که پشت اون طرح وجود داره.
پس شما فقط ” هزینه کشیدن چند خط رو نمیدید “ در واقع هزینه تجربه و تفکر و شب بیداری ها و رنج های طراح گرافیک برای رسیدن به جایگاهی که الان هست رو پرداخت میکنید.
قطعا طراح ۵ هزار تومنی این رنج ها رو نکشیده پس هزینش رو هم طبیعتا دریافت نمیکنه.

محصول شما فقط برای خود شماست

طراحی لوگو اختصاصی

ابتدا بگم که محصول طراحی گرافیک بر اساس سفارش شما میتونه صفحه آرایی کتاب ، لوگو ، پوستر و … باشه و مواردی که میگم برای همشون صدق میکنه.
طراح ۵ هزار تومنی ( البته اسمش رو نمیشه طراح گذاشت ) اگر لطف کنه و محصول کس دیگه ای رو ندزده و به شما قالب نکنه در بهترین حالت از وکتورها و تصاویر آماده ی فضای وب استفاده میکنه و با ترکیب بندی نامناسب تحویل شما میده.

طراح ۵ هزارتومنی میتونه “دزد” باشه !

اما طراح ۵ میلیونی محصولی خلق میکنه که منحصرا برای خود شماست. از اون جایی که این محصول منحصرا برای شما تولید شده هیچ جای دیگه ای اون رو نمیبینید و این موضوع زمانی که برند شما توسعه پیدا کنه تاثیر خودش رو کاملا نشون میده.

چاپ رو فراموش نکنید

چاپ تراکت

براساس نوع کسب و کارتون شاید نیاز داشته باشید تا محصول طراحی گرافیک رو چاپ کنید یا مثلا لوگوتون رو برش لیزری بزنید.
اگر طراح ۵ هزارتومنی رو انتخاب کرده باشید ممکنه تو صفحه لپ تاپتون بخشی از کار رو نارنجی ببینید و وقتی خروجی چاپ رو دریافت کردید همون بخش رو قرمز ببینید!
یا مثلا وقتی لوگوتون رو بخواید برش بدید اپراتور دستگاه لیزر به شما بگه که فایلتون مشکل داره و شما مجددا باید هزینه کنید تا فایل مناسب رو براتون طراحی کنه .
بهینه سازی های مختلف برای چاپ، کاری نیست که کسی با دریافت ۵ هزار تومن برای شما انجامش بده.

کاری رو انجام میده که مناسب شماست

بریف دیزاین

هر محصولی که قرار هست طراحی بشه براساس فرمی به اسم بریف این اتفاق میفته ( ان شا ا… مفصل در این مورد خواهم نوشت )، اما به طور خلاصه بدونید که این فرم تهیه میشه تا دقیقا مشخص بشه که شما از طراح چی میخواید.
طراح ۵ میلیونی میدونه که چطور باید نیاز شما رو بشناسه و بعد از شناسایی کارش رو شروع میکنه. پس خروجی کار دقیقا اون چیزیه که شما میخواید و مناسب کسب و کار شماست!

طراح ۵ میلیونی نیاز شما رو به درستی شناسایی میکنه .

دانش هزینه داره

دانش گرافیک

اول صحبتام اشاره کردم که شما با استخدام طراح ۵ میلیونی در واقع هزینه زحمت ها و دانش اون شخص رو هم پرداخت میکنید. این طراح با دانشی که در زمینه ی هنرهای تجسمی داره محصولی رو تولید میکنه که باعث رشد برند شما میشه.

موارد مختلفی در تولید محصول هستن که از این دانش استفاده میشه و اینجا فقط به چند تا از اون ها اشاره میکنم :
فرم هایی که تو هر اثر گرافیکی استفاده میشن تو انتقال حس و معنای اثر تاثیر فوق العاده بالایی دارن.
تصور کنید شما برای مهد کودکتون سفارش لوگو دادید، طراح ۵ هزار تومنی بعد از کلی تلاش (!) لوگویی رو تحویل شما میده که تماما توی اون از فرم های تیز مثل شمشیر استفاده شده. قطعا تیزی و شباهت به شمشیر تناسبی با دنیای لطیف بچه ها نداره!
یا مثلا امکان داره ببینید توی پوستر یه گیم نت، باز هم بعد از کلی تلاش (!) از فونت نستعلیق استفاده کنن!

دامنه این تناسبات فقط محدود به تناسبات فرمی نمیشه.
به غیر از تناسب فرمی که مثال هاش رو براتون گفتم تناسب در انتخاب رنگ، اندازه و … هم مهمه که برای طولانی نشدن مطلب از توضیح در موردشون خودداری میکنم.

خلاقیت عنصر گمشده طراحی ارزان

گرافیست خلاق

اگر از همه ی مواردی که بالاتر ذکر شد بگذریم و فرض محال کنیم که طراح ارزون همه ی اون ها رو رعایت میکنه اما خلاقیت عنصری هست که جایی توی طراحی ارزون نداره.
یه نقل و قولی از ارسطو هست که میگه : خلاقیت یعنی اینکه کاری کنی که بقیه به ذهن خودشون شک کنن.
خودمونیش میشه اینکه با خودشون بگن اَاَاَاَاَاَ چرا به ذهن خودم نرسید که اینکار رو بکنم.
محصول کار طراح ۵ هزار تومنی هیچوقت اون چیزی نیست که بعد از دیدنش این اتفاقات بیفته.

ارسطو میگه : خلاقیت یعنی اینکه کاری کنی که بقیه به ذهن خودشون شک کنن.

نهایتا محصولی معمولی تحویل شما خواهد شد که از دیدن اون ذوق نمیکنید و طبیعتا مشتری های کسب و کار شما که این محصول برای اون ها تولید شده هم احساسی مشابه شما خواهند داشت.

مواردی که بهشون اشاره شد مهم ترین تفاوت های طراح ۵ هزارتومنی و ۵ میلیونی بود قطعا تفاوت های دیگه ای هم وجود دارن و من فقط به مهم ترین اون ها اشاره کردم. خوشحال میشیم نظراتتون رو بهمون بگید.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)
2 نظرات
  1. سیدمحمد ساجد می گوید

    سلام
    ممنونم حمید جان بابت این مطلب جالبت
    این مساله نه فقط توی طراحی و گرافیک ، بلکه توی حوزه های دیگه مثل طراحی سایت و سئو یا حتی حوزه های آفلاین مثلا نقاشی ساختمان هم صادق هست.

    البته به شخصه معتقدم همیشه دادن پول بیشتر مساوی با گرفتن کار بهتر نیست ولی خب اکثر اوقات در شرایط منصفانه صحبت های شما صدق میکنه !

    پول بیشتر = کیفیت بالاتر + وقت گذاشتن بیشتر + تجربه زیاد + استفاده از آزمون و خطاهای قبلی + شناخت احتمالی بازار و مخاطب هدف و ….

    پس ارزشش را داره

    1. سید حمید حسینی می گوید

      بله درست میفرمایید . یه مثال نقض که داخل مقاله بهش اشاره نکردم مقایسه طراحای فریلنسر بود با آژانس های تبلیغاتی که معمولا کار فریلنسر ها با پول دریافتی کمتر بهتر از آژانس های تبلیغاتی میشه پس همیشه هم هر چقدر پول بدیم آش نمیخوریم !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.