درباره ی هویت بصری

گرافیک برای مدیران (2)

امروز تو دومین مطلب از سری مطالب #گرافیک_برای_مدیران میخوایم با هم یه کم در مورد هویت بصری صحبت کنیم . واژه ای که این روزا با گسترش کسب و کارهای کوچیک و مخصوصا کسب و کارهای دیجیتال ، استفاده ازش بیشتر از قبل شده.

استفاده زیاد از این لغت نتیجه تقاضای زیاد برای طراحی هویت بصری هست و این تقاضای زیاد باعث شده تا افرادی به صورت کاملا غیرتخصصی به این حوزه تخصصی ورود کنن.
من سعی میکنم تو این مقاله براتون مطالبی رو مطرح کنم تا گول این لشکر غیر متخصصین رو نخورید !

 

 

اصلا این هویت بصری که میگید چی هست ؟

 

برندینگ

 

اشتباهی که خیلی از مواقع اتفاق میفته این هست که خیلی از افراد برند ، برندینگ ، هویت بصری و لوگو رو کلا با هم دیگه یکی میدونن ! در حالی که هر کدوم از این ها در عین اینکه با هم ارتباط دارن اما هویت مستقل خودشون رو هم دارن.

برای اینکه فرق این ها رو به خوبی متوجه بشید، سعی میکنم این جا خیلی مختصر و مفید هر کدومشون رو توضیح بدم.
پس بینندگان محترم توجه شما رو ه این بخش از اخبار شبانگاهی جلب میکنم :

 

برند : برند شما درک دنیا از شرکت شماست. تو زمینه شخصی، برند اون چیزیه که وقتی از اتاق بیرون رفتید در مورد شما میگن. برند موضوعیست کاملا عاطفی و درونی.

برندینگ : فعالیت های شماست برای شکل دهی به درک دنیا از شرکت شما . یعنی کاراییه که انجام میدید تا دنیا شرکت شما رو اونجوری که میخواید بشناسه. خود برندینگ شامل فعالیت های مختلفی میشه که ما تو این مقاله هویت بصری رو مورد بررسی قرار میدیم.

هویت بصری : یکی از مهم ترین فعالیت های برندینگ شماست و شامل همه ی مواردی میشه که مخاطب با ” حس بینایی ” اون ها رو شناسایی میکنه.
به این ” حس بینایی ” خیلی دقت کنید . هویت بصری همون جوری که از اسمش پیداست فقط با ” دیدنی ها ” کار داره.

لوگو : یکی از اقلام هویت بصری ( اقلام هویت بصری رو در ادامه معرفی میکنم خدمتتون ).
دلیل اینکه لوگو رو اینجا آوردم اینه که بعضی طراحای گرافیک که درک درستی از این مبانی ندارن لوگو رو به کارفرمایی که طبیعتا اون هم این درک رو نداره ( وگرنه گول نمیخورد ) به جای هویت بصری قالب میکنن.

 

به تصویر بالا نگاه کنید تا نوع ارتباط این موارد با هم کاملا براتون جا بیفته.

لوگو، برند نیست !

 

 

مهم ترین اقلام هویت بصری

 

هویت بصری

 

همون طور که گفتیم هویت بصری شامل تمام ” دیدنی “ هایی میشه که با ” دیدن “ اون ها مخاطب شما رو میشناسه.
مهم ترین اقلام هویت بصری سازمانی شامل : لوگو، ست اداری ( سربرگ، پاکت نامه و … )، اقلام بازاریابی ( کاتالوگ، بروشور، و … )، لباس کارمندان، ظاهر وبسایت، بسته بندی محصولات، طراحی داخلی شرکت و خلاصه هر آنچه که ردپای شرکت شما رو در اون می‌بینیم میشه.

هویت بصری شامل تمام ” دیدنی “ هاست .

 

 

آنچه که یک هویت بصری خوب داره

 

طراحی هویت بصری

 

در این جا به ویژگی هایی اشاره می‌کنیم که یک هویت بصری خوب باید اون ها رو داشته باشه :

 

اولین موضوع منحصر به فرد بودنش هست.
اگر شما به طراح گرافیک ۵ هزار تومنی سفارش هویت بصری بدید قطعا هویت بصری شما منحصر به فرد شما نیست و ممکنه مثلا اون طرح سربرگ شمارو به ۱۰ تا شرکت رقیب شما هم فروخته باشه.
دنبال این باشید که مخاطبتون با کوچیک ترین اشاره، شما رو بشناسه و این زمانی اتفاق میفته که ” منحصر به فرد “ باشید.
مثلا تو حوزه ارتباطات اگر رنگ زرد رو بگیم هممون فورا یاد ایرانسل میفتیم. این یعنی ایرانسل کار خودش تو این قسمت رو به خوبی انجام داده و اگر یکی دیگه همین ترکیب رو استفاده کنه همه متهمش میکنن به تقلید از ایرانسل.

 

دومین موضوع ” جذابیت “ اون هویت بصری هست.
بخش بزرگی از ارتباط شما با مخاطبانتون از طریق اقلام دیداری انجام میشه. پس تو دنیایی که کلی رقیب دارید باید اونقدری جذابیت بصری داشته باشید تا نگاه ها رو به سمت خودتون بکشید.
البته این کشیدن نگاه به سمت خودتون نباید به هر قیمتی باشه و دست به کارهای احمقانه بزنید( بین کار احمقانه و متفاوت هم لطفا فرق بذارید ).
دو نفر رو در نظر بگیرید یک با لباس های شیک و موی مرتب و زیبا و خلاصه یه جنتلمن واقعی. یکی رو هم فرض کنید با شلوار پاره و پیراهن نصفه با موهای عجیب و غریب. هر دو تو جلب توجه مخاطب موفق هستن و چه بسا نفر دوم موفق تر هم باشه اما جذابیت یعنی همون چیزی که ما با هویت بصری خوب دنبالش هستیم فقط شامل نفر اول میشه پس باید در طراحی هویت بصری کاملا هوشمندانه عمل کرد.

تو این دنیای شلوغ نگاه ها رو به سمت خودتون بکشید .

 

سومین و آخرین ویژگی که در موردش صحبت میکنیم ” یکپارچگی “‌ در طراحی اقلام هویت بصری هست.
توصیه میشه که همه ی اقلام هویت بصریتون تحت یک مدیریت هنری واحد طراحی بشه.
البته این به معنی طراحی همه ی موارد توسط یک نفر نیست و معنیش نظارت یک نفر بر روی طراحی همه ی اقلام هست. اگر این اتفاق نیفته هویت بصری برند شما مثل یک نقاشی میشه که هر شخص بدون اطلاع از کار دیگری بخشی از اون رو تکمیل کنه و اون نقاشی هم هویت بصری شماست !

 

 

مزیت های هویت بصری خوب

 

هویت بصری خوب

 

انتقال صحیح پیام :‌ هویت بصری خوب پیام برند شما رو کاملا درست و بدون کم و کاست منتقل میکنه. مثلا اگر شما میخواید حس اصالت برندتون رو به مخاطبین منتقل کنید، اگر طراحی هویت بصری به درستی انجام بشه دقیقا همین حس به مخاطبتون منتقل میشه.

 

جلب اعتماد و ایجاد حس وفاداری : این موضوع کاملا با روح مخاطب شما درگیره و وقتی مخاطب تمام ویژگی هایی که برای هویت بصری خوب گفتم رو در کنار هم می‌بینه اعتمادش نسبت به برند شما بیشتر میشه و چون ظاهر خوب شما در ذهنش میمونه برند شما رو به عنوان دوست خودش میشناسه و به اون وفادار میمونه.

 

 

سخن پایانی

 

 

 

اگر به دنبال ایجاد برندی قوی و ماندگار هستید حتما حتما هویت بصری رو جدی بگیرید. موردی که خیلی مورد توجه قرار میگیره هزینه بالای طراحی هویت بصری توسط افراد خبره هست که به عنوان پیشنهاد میتونم بهتون بگم که لازم نیست همون ابتدای کسب و کارتون همه ی اقلام رو طراحی کنید. برای شروع یک لوگوی خوب داشته باشید و به مرور با بزرگ شدن کسب و کارتون بقیه اقلام رو هم بهش اضافه کنید.

اگر موضوع هویت بصری رو جدی نگیرید و با اون سرسری برخورد کنید در آینده با رشد کسب و کارتون باید هزینه سنگینی بدید تا هویت بصری بدتون رو از ذهن مخاطبان خارج کنید.

هویت بصری خوب از طریق همکاری با افراد خبره فعال تو این زمینه ایجاد میشه و با سفارش هویت بصری به طراحای گرافیک ۵ هزارتومنی قطعا به نتیجه خوبی نمیرسید.

 

خوشحال میشیم نظراتتون رو بهمون بگید.

 

Sending
User Review
۴ (۱ vote)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.