این روزها به خاطر روزمرگی و دغدغه های زیاد، همه‌ما نیاز به استراحت و حال خوب داریم. شک نکنید بازی حتما حالتون را خوب می‌کند و کلی انرژی مثبت ازش می‌گیرید. با توجه به اهمیت این موضوع داخل سایت ویرگول یک متن مفصل برای معرفی بازی نوشتم و گفتم شاید بد نباشه که برای خوانندگان کانتنتاپ هم منتشرش کنم. امیدوارم مطالعه متن براتون مفید باشه و حسابی از روزهای زندگانی لذت ببرید.

این شما و این هم تجربه شخصی من از ورود به دنیای بازی فکری ها.

Table of Contents

بهترین بازی فکری برای بزرگسالان در خانه و دورهمی ها

اگرچه من هم مثل بسیاری از شما از زمان کودکی گه‌گاه بازی فکری را امتحان کرده بودم، اما ورود عمیق من به دنیازی بازی فکری برمی‌گردد به حدود یک سال پیش. درست زمانی که یکی از فروشگاه‌های اینترنتی که مدیر پروژه دیجیتالش بودم و هم‌چنان نیز هستم در اقدامی هیجان‌انگیز تصمیم گرفت با ورود به دنیای بردگیم این دسته جذاب را به سبد محصولات سایتش اضافه کند.

از آن موقع تا کنون بازی‌های مختلفی را تست کردم و در نهایت تصمیم گرفتم در این مطلب تجربه شخصی خودم را منتشر کنم تا اگر روزی خواستید با دوستان و عزیزانتان خوش بگذرانید و بازی بر بدن بزنید، شاید این مقاله به کارتان بیاید.

بهترین بازی فکری برای بزرگسالان کدام است؟
                                               تعدادی از بهترین بازی های فکری و من

در ادامه ۱۴ مورد از بازی‌هایی که به نظرم می‌توانند عنوان بهترین بازی فکری برای بزرگسالان در خانه و دورهمی‌های دوستانه را کسب کنند، معرفی می‌کنم. البته طبق تجربه‌ای که کسب کردم، هر جمعی بازی مخصوص به خودش را دارد و نمی‌توان برای تمام دورهمی‌ها نسخه یکسانی پیچید.

اگر حوصله مطالعه تمام متن را ندارید، فقط به عنوان بازی‌ها نگاهی بیندازید. پیشنهاد میکنم به بازی شماره ۱۱ بیش از سایرین توجه کنید و بعد از مطالعه متن لطفا نظر ارزشمندتان را در قسمت نظرات بنویسید و اگر بازی بهتری سراغ دارید حتما حتما معرفی کنید تا منم از تجربه شما استفاده کنم.

 

معنی کلمه بردگیم چیست؟

به احتمال ۹۰ درصد شما نیز این کلمه را شنیدید و برایتان سوال شده که بردگیم چیست؟ و به چه بازی های گفته می شود؟

برای پاسخ به این سوال اگر همین الان عبارت ” board game ” را در گوگل ترنسلیت و یا آبادیس تایپ کنید، در پاسخ با عبارت ” بازی تخته ” یا “بازی تخته ای” مواجه خواهید شد. در واقع معنی تحت‌اللفظی برد گیم، بازی تخته‌ای (منظور بازی هایی است که با تخته انجام می‌شود) است.

اما جالب است بدانید معمولا در ایران به تمامی بازی های فکری بردگیم گفته می‌شود، نه فقط بازی های رومیزی که با تخته انجام می‌شود.

بنابراین اگر در ادامه متن از این عبارت استفاده شد، منظور تمام انواع بازی فکری است نه فقط بازی های تخته ای.

معنی عبارت بردگیم در گوگل ترنسلیت و آبادیس
                                       معنی عبارت بردگیم در گوگل ترنسلیت و آبادیس

بهترین بازی فکری برای بزرگسالان کدام است؟

ابتدا برای پاسخ به این سوال به دو نکته مهم اشاره می‌کنم:

۱. بهترین بازی فکری برای بزرگسالان با بهترین بازی فکری برای کودکان متفاوت است.

شاید تصور کنید که بازی فقط برای کودکان است، اما جالب است بدانید:

در عصر جدید حتی با وجود تکنولوژی و ظهور انواع بازی‌های کنسولی و کامپیوتری، بردگیم ها و بازی های رومیزی همچنان طرفداران سر سخت خود را دارند و بازار بازی فکری بزرگسالان همواره داغ است.

بنابراین مخاطب بازی‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستند و نه کودکان. برای آن‌ها باید بیشتر دنبال بازی‌های آموزشی باشید.

۲. هیچ پاسخ مشخصی برای سوال بالا وجود ندارد.

در واقع هرکس از دیدگاه خود می‌تواند یک بازی را به عنوان بهترین بازی فکری بزرگسال مشخص کند، اما از نظر من برای پاسخ دادن به این سوال اول باید مشخص کنید که با چه افرادی و در چه محفلی می‌خواهید بازی کنید؟

در واقع نظر من اینه که بهترین بازی فکری در مهمانی خانوادگی قطعا با بهترین بازی در جمع رفقا و دوستان متفاوت است (جمعتو بگو، بهترین بازی رو بگم).

بنابراین در ادامه مطلب سعی می‌کنم انواع جمع‌های مختلف را نام ببرم و بهترین بازی‌های متناسب با هر دسته را معرفی کنم (مجددا یادآوری میکنم که این متن فقط تجربه شخصی بنده است و هیچ مبنای علمی و تخصصی ندارد).

 

– بهترین بازی فکری برای دورهمی ها با نفرات زیاد:

اولین جمعی که در آن انجام بازی فکری بسیار لذت بخش است، دورهمی‌های بالای ده نفر است. قطعا می‌دانید که در حال حاضر اکثر کافه‌ها برای جذب مشتری بیشتر و مطرح شدن، اقدام به برگزاری رویدادهای بازی فکری می‌کنند.

نکته مهم در خصوص این ‌بازی‌ها این است که اگر احساس می‌کنید در جمعتان افرادی هستند که بازی را جدی نمی‌گیرند (در اصلاح به این افراد خُنُک گفته می‌شود) و ممکن است بازی را خراب کنند به سراغ این گزینه ها نروید، چراکه جز اعصاب‌خوردی حاصلی برایتان نخواهد داشت.

بهترین بازی‌ها برای دورهمی‌های بیش از ۱۰ نفر عبارتند از:

۱. بازی دورهمی مافیا:

امکان ندارد اهل بازی دورهمی باشید و مافیا بازی نکرده باشید. مگه میشه اصلا؟ مگه داریم؟ انقدر این بازی محبوب شد که حتی صدا و سیما هم برایش یک برنامه جداگانه ساخت به نام ” مسابقه شهروند و مافیا” و اتفاقا این برنامه به بیشتر فراگیرشدن بازی کمک شایانی کرد.

 

مسابقه تلویزیونی شهروند مافیا با اجرای بهنام تشکر- بهترین بازی فکری بزرگسال دورهمی
                                مسابقه تلویزیونی شهروند مافیا با اجرای بهنام تشکر

 

برای انجام این بازی روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید بازی شب مافیا (قیمت: ۳۳۰ هزار تومان) یا شهروند مافیا (قیمت: ۱۳۰ هزار تومان) را بخرید و یا حتی بدون پرداخت هزینه‌ای اپلیکیشن‌های مافیا را از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود کنید و حسابی به هم دیگر دروغ بگویید.

اگر بگویم که مافیا بهترین بازی فکری برای بزرگسال در دورهمی هاست، اغراق نکرده‌ام؛ به شرط اینکه تمامی نفرات با قوانین و ترفندهای بازی آشنا باشند و سوتی ندهند.

تعداد نفرات: بیش از ۸ نفر

مدت زمان بازی: بسته به تعداد نفرات از ۴۰ دقیقه تا ۴، ۵ ساعت و حتی بیشتر

۲. آخرین ایستگاه:

بعد از شهرت زیاد مافیا، بازی‌های این سبکی در ایران محبوبیت زیادی پیدا کردند، چرا که گاهی اوقات لازم است تنوعی در بازی ایجاد شود و از یک‌نواختی فاصله بگیریم.

یکی از بهترین بازی‌های سبک مافیا آخرین ایستگاه است که آن‌هم از محبوبیت نسبی برخوردار است.

قیمت بازی: ۳۳۰ هزار تومان

تعداد نفرات: ۵ الی ۱۲ نفر

مدت زمان بازی: از نیم ساعت تا ۲ ساعت

۳. بازی فکری بالماسکه یا Mascarade:

اگر به بلف زدن علاقه دارید و از حافظه خوبی هم برخوردار هستید به سراغ این بازی بروید. البته توجه کنید که برای انجام این بازی باید از تمرکز بالایی برخوردار باشید و همواره حواستان به کارت مقابل خودتان و سایر افراد بازی باشد.

در این بازی هرکس که تعداد سکه‌هایش به ۱۳ برسد برنده این بازی خواهد بود. شاید نتوان این بازی را به عنوان بهترین بازی فکری بزرگسال معرفی کرد، اما حتما در دورهمی‌ها امتحانش کنید.

قول میدم پشیمون نمی‌شوید.

قیمت بازی فکری بالماسکه: حدود ۱۰۰ هزار تومان

تعداد نفرات: ۲ الی ۱۳ نفر

مدت زمان بازی: از نیم ساعت تا ۲ ساعت

بازی فکری بالماسکه یکی از بهترین بازی های فکری برای بزرگسالان است.
                                      تعدادی از کارت های بازی فکری بالماسکه

نکات تکمیلی:

  • طبیعی است هرچقدر تعداد افراد در این بازی‌ها بیشتر شود، لذت و هیجانش هم بیشتر می‌شود.
  • بازی های دیگری نظیر اولون، سایکو، و حتی اسپای (spy) نیز در این دسته گنجانده می‌شوند که از معرفی آن‌ها می‌گذریم.

 

-بازی فکری برای بزرگسالان در دورهمی های خانوادگی یا جشن تولد (بازی های کارتی ساده):

اگر به دنبال یک سرگرمی فوق العاده برای جمع‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه هستید، بازی‌های فکری کارتی یک پیشنهاد فوق العاده برای شماست. تنوع در بازی کارتی بسیار است بنابراین می‌توانید، یک بازی متناسب با علاقه مندی‌های خود را انتخاب کنید.

طبیعی است افرادی که در این مراسمات حضور پیدا می‌کنند سلایق مختلفی دارند و اگر هم حاضر به انجام بازی باشند، فقط برای سرگرمی و خوش‌گذراندن است.

بنابراین برای چنین محافلی بهتر است به سراغ بازی های کارتی ساده و در عین‌حال بامزه برویم.

۴. پانتومیم، ادابازی (بازی کارتی کارتایم)

سخت بتوانید کسی را پیدا کنید که شناخت و یا تجربه انجام این بازی را نداشته باشد. خوبی پانتومیم این است که معمولا افراد در سنین مختلف را درگیر می‌کند، از این رو برای دورهمی‌های خانوادگی یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌رود.

تجربه شخصی: اگر میخواهید این بازی را در مهمانی اجرا کنید، قبل از مراسم در مورد مراحل مختلف و نحوه انجام بازی فکر کنید و حتی‌المقدور برای بازی کارت‌هایی طراحی کنید تا به جذاب‌تر شدن بازی کمک کنید.
خرید بازی کارتی کارتایم نیز در این خصوص می‌تواند به شما کمک کند. اگر هم نمی‌خواهید هزینه کنید به سراغ اپلیکیشن‌های رایگان بروید.

خلاصه که بدون برنامه ریزی بازی جذابی پیش‌رو نخواهید داشت.

۵. بردگیم کارتی جالیز

جالیز یک بازی جذاب، بامزه و دوست‌داشتنی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است، با شعار “کاشت، داشت و برداشت”.

بدون اغراق جالیز یکی از بهترین بازی‌های فکری برای بزرگسالان محسوب می‌شود که هم شما را سرگرم می‌کند و هم قدرت مذاکره‌تان را چندین برابر می‌کند.

جالیز، بهترین بازی فکری کارتی بزرگسال، ویژه دورهمی های خانوادگی
                                            کارت های بازی فکری بزرگسال جالیز

اگر تجریه انجام این بازی را ندارید، در اولین فرصت به سراغ فروشگاه بازی فکری بروید و با پرداخت ۲۴۰ هزار تومان ناقابل این بردگیم را تهیه کنید.

تنها نقطه ضعف این بازی کارتی محدودیت در تعداد نفرات است. متاسفانه حداکثر تعداد افرادی که می‌توانند این بازی را انجام دهند، ۷ نفر است.

زمان انجام بازی: ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه

۶. بازی فکری کارتی UNO

اونو نیز یک بازی جذاب کارتی است که نه فقط در ایران بلکه در کل جهان طرفداران بسیاری دارد و می‌تواند یک گزینه جذاب برای چنین مراسماتی باشد.

مهم‌‌ترین نقطه قوت بازی uno ساده بودن آن است و اینکه برای افراد ۱۰ سال به بالا مناسب است و همه سلیقه‌ها را در برمی‌گیرد. ضن این‌که قیمت ارزانی دارد و در تایم کوتاه هم قابل انجام است.

قیمت: حدودا ۴۰ هزار تومان

تعداد نفرات: ۲ تا ۱۰ نفر

مدت زمان انجام بازی: کمتر از یک ساعت

۷. نمیریه

نمیریه هم یک بردگیم کارتی بامزه است که می‌تواند برای دقایقی شما را شاد و سرگرم کند. نمیریه ترجمه بازی ” گربه های انفجاری” است که کارت‌های جالبی دارد و انجام آن بسیار ساده است. باج سبیل، اجل معلق، شفای عاجل، طالع بینی و … عناوین دلچسب کارت‌های این بازی هستند.

ما (خودم و دوستام) اوقاتی که زمان زیادی برای انجام بازی نداریم و یا خیلی حوصله فکرکردن نداریم، برای استراحت به سراغ نمیریه می‌رویم؛ چرا که هم جذاب است و هم در کمتر از ۳۰ دقیقه به اتمام می‌رسد. نقطه ضعف بازی نیز بیش از حد شانسی بودن آن است.

قیمت بازی: ۵۰ هزار تومان

تعداد نفرات: ۳ الی ۵ نفر

 

– بردگیم هایی که برای محل کار مناسب هستند:

این روزها فضای حاکم بر شرکت‌ها (به‌خصوص استارتاپ‌ها) به این سمت رفته که هر از چند گاهی برای تلطیف فضا به سراغ بازی‌های گروهی می‌روند.

از آن‌جایی که یکی از بهترین تفریحات ما هم در حامین (haminteam.com) انجام بازی فکری است، با توجه به تجربه‌ای که کسب کردم، در ادامه سه مورد بازی فکری بزرگسال مناسب محل کار را نام می‌برم.

۸. بازی کارتی استوژیت

بدون شک بهترین بازی فکری برای محیط کار همین استوژیت است. سبک بازی، سبک انتزاعیه و کسی در این بازی برنده می‌شود که شناخت بهتری نسبت به سایر همکاران خود داشته باشد.

بازی فکری استوژیت، برای محل کار بسیار مناسب است.
                                         بازی فکری استوژیت، مناسب برای محل کار

طبق تجربه شخصی من حتی افرادی که نسبت به سایر بازی‌های پر سر و صدا رغبتی نشان نمی‌دهند، از انجام این بازی استقبال می‌کنند. فضای بازی، یک فضای آرامه که باید سعی کنید داستان‌های جالب و دوپهلو تعریف کنید و بتوانید حدس بزنید که منظور سایر بازیکنان از داستانی که تعریف کرده‌اند، کدام کارت است.

نکته دیگری هم که در خصوص این بازی باید بدانید این است که اگر بعد از مدتی کارت‌ها و داستان ها تکراری شدند، می‌توانید بسته استوژیت پلاس را خریداری کنید و به کارت های بازی اضافه کنید.

قیمت بازی استوژیت: ۲۴۵ هزار تومان

مدت زمان انجام بازی: حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم

تعداد نفرات: ۳ تا ۸ نفر

۹. کدنیمز

من خودم به شخصه از این بازی خیلی خوشم نیومد، اما طبق تجربه اکثر بچه‌ها از انجام این بازی رضایت داشتند و در محیط کار این بردگیم را به سایر بردگیم‌ها ترجیح می‌دهند.

البته کدنیمز شهرت جهانی دارد و در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد.

کدنیمز هم از اون دسته از بازی‌هاست که مبتنی بر شناخت افراد از همدیگر است و می‌توانید در کمتر از یک ساعت به اتمامش برسانید.

اگر تمایل داشتید این بازی را خریداری کنید، به نظر من کدنیمز کلمات برای بزرگسالان مناسب تر است تا کدنیمز تصاویر. برای انجام این بازی باید نفرات به دو دسته تقسیم شوند و به صورت تیمی با هم رقابت کنند.

قیمت بازی فکری بزرگسال کدنیمز: ۱۵۰ هزار تومان

تعداد نفرات: ۲ تا ۱۰ نفر

۱۰. اسپلندور( کهربا)

برنده این بازی کسی است که بتواند از ابتدا استراتژی بهتری بچیند و به جزئیات توجه کند. برای انجام اسپلندور باید اهداف بزرگ داشته باشید و با گام‌های کوچک و خرید سنگ‌های گران‌بها در نهایت به هدف بزرگ خود که کسب ۱۵ امتیاز است، برسید.

اسپلندور، بازی فکری بزرگسال، مناسب افراد جزئی نگر
اسپلندور، بازی فکری بزرگسال، مناسب افراد جزئی نگر

جذاب ترین ویژگی بازی اسپلندور اینه که تا لحظه آخر مشخص نیست پیروز چه کسی است و ممکن است کسی که تا دورپایانی بازی نفر آخر بوده است کامبک بزند و برنده شود.

به هیچ‌وجه در این بازی مغرور نشوید که ممکن است در کسری از ثانیه آبرویتان برود.

– بهترین بازی فکری برای بزرگسالان در دورهمی های فُکرا (بازی های استراتژیک جذاب):

اگر کلمه فُکَرا (fokara) به گوشتان نخورده، اصلا تعجب نکنید. این کلمه کاملا زاییده ذهن شخص نگارنده متن است. فکرا را بر وزن علما ساخته‌ام و منظورم افرادی است که حسابی اهل فکر کردن هستند و برایشان نتیجه بازی مهم است.

بازی‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود، از نظر من هرکدام در نوع خود بی‌نظریند و اصلا به این بردگیم‌ها باید بگوییم “بازی فکری برای بزرگسالان”؛ چرا که اکثرا بازی‌های استراتژیک هستند و شما در صورتی می‌توانید پیروز شوید که بهترین استراتژی را بچینید و بتوانید آن‌را به خوبی پیاده کنید.

به طور معمول در اکثر بازی های فکری استراتژیک مهارت تصمیم گیری و انتخاب آگاهانه بازیکنان به چالش کشیده می‌شود و فاکتور شانس در بازی استراتژیک کمتر به چشم می‌خورد.

عموما بازی های رومیزی استراتژیک بیشتر از سایر بازی‌ها دارای عمق و پیچیدگی هستند، به همین دلیل این سبک بازی جذابیت بالا و محبوبیت بسیاری دارد.

 

۱۱. بازی فکری استراتژیک ریسک؛ بهترین بازی فکری کل دنیا

اگرچه ریسک جز قدیمی‌ترین بازی‌های فکری است و اکثر افراد نسبت به آن شناخت دارند، اما من بخت‌برگشته فقط حدود یک ساله که با این بازی آشنا شدم.

این بازی محشره، محشر. اصلا تمام توصیه‌هایی که در ۲۰۰۰ کلمه قبل انجام دادم رو کنار بگذارید، همین الان جمعی از فکرا را جمع کنید و شروع کنید به بازی کردن و لذت بردن (تو پرانتز میگم که اصلا شک نکنید بهترین بازی فکری برای بزرگسالان همینه، به شرط اینکه تمام بازیکنان به معنای تمام کلمه اهل انجام بازی فکری و فکر کردن باشند).

بازی فکری استراتژیک ریسک، بهترین بردگیم دنیا است.
                                                     بازی فکری استراتژیک ریسک

آن‌چه خوبان همه دارند این بازی فکری جذاب به تنهایی دارد. تعیین استراتژی، هدف گذاری صحیح، قدرت مذاکره، سیاست، توجه به احتمالات، خطرپذیری و قدرت ریسک فقط بخشی از توانایی‌هاست که برای انجام بازی به آن نیاز دارید.

جالبه بدانید حتی سایت متمم دکتر شعبانعلی که بهترین مرجع برای افزایش مهارت‌های فردی است، دو تا از مقالات خود را به این بازی اختصاص داده است.

در آخر توجه کنید که اتحاد ضعفا علیه قدرتمندها اصل اساسی بازی است و در این بازی نه دوست همیشگی وجود دارد و نه دشمن همیشگی؛ بلکه باید بتوانید بر اساس مصالح و منافع هر لحظه بهترین متحد را پیدا کنید.

بازی با ۲ الی ۵ نفر بازیکن انجام می‌شود و حداقل زمانی که برای این بازی باید در نظر بگیرید ۲ ساعت است، حداقل. ریسک در حال حاضر جز بازی‌های فکری گران قیمت (۳۳۰ هزار تومان) محسوب می‌شود، اما واقعا ارزشش را دارد.

۱۲. بلاک آس؛ یک بازی فکری استراتژیک با مهره‌های نوستالژیک

معمولا در نگاه اول کسی این بردگیم جذاب را جدی نمی‌گیرد؛ احتمالا دلیلش هم وجود مهره‌های رنگی رنگی با ظاهر شبیه به بازی خانه سازی در آتاری‌های دستی است.

اما کاملا این تصور اشتباه است. الحق و الانصاف بلاک آس یکی از جذاب‌ترین بازی‌های فکری استراتژیک است که در این مدت باهاش آشنا شدم.

'گول ظاهر بازی بلاک آس را نخورید.
                                                  بازی بلاک آس، استراتژیک و نوستالژیک

قوانین بازی بلاک آس بسیار بسیار ساده است، اما در عین‌حال شما باید استراتژی پیچیده‌ای برای برنده شدن داشته باشید.

هربازیکن یک کنج را انتخاب می‌کند و از آن خانه بازی را آغاز می‌کند و به سمت خانه‌های مرکز زمین پیش می‌رود. تنها قانون مهمی که باید رعایت کنید این است که نمی‌توانید مهره‌های همرنگ را در خانه‌های کنار هم بگذارید و باید مهره بعدی خود را از کنج مهره قبلی قراردهید. در انتها پیروز کسی است که مهره‌های کمتری در دستش مانده باشد.

به نسبت ریسک بازی در زمان کمتری انجام می‌شود و خب هیجان آن بازی را ندارد، اما اگر به دنبال سرگرمی هستید که در زمان کم قابل انجام باشد و حسابی ذهن را درگیر کند، بلاک آس یکی از جدیدترین و بهترین بازی های فکری برای بزرگسالان است که همزمان این دو ویژگی شاخص را دارد.

قیمت بردگیم بلاک آس: ۱۶۰۰۰۰ تومان

مدت زمان انجام بازی: حداقل نیم ساعت و حداکثر یک ساعت و ربع

تعداد نفرات: ۲ الی ۴ نفر (ترجیحا ۴ نفره بازی کنید.)

۱۳. دالیز(کریدور)

بازی فکری دیگری که برای بزرگسالان در خانه و دورهمی‌ها مناسب است، بازی فکری دالیز است. دالیز هم از آن دسته از بازی هایی‌ است که اصلا از ظاهرش نمی‌توانید به جذابیتش پی ببرید. ظاهر بازی بسیار ساده است و در نگاه اول همه چیز سهل و آسان به نظر می‌آید، اما واقعا اینجوری نیست.

هرکس باید از ابتدای مسیر حرکت را آغاز کند و در نهایت به انتهای مسیر برسد و هرکس زودتر به آن طرف مسیر برسد، پیروز بازی است. در مقابل حریف باید بتواند با چیدن موانع مسیر سایرین را ببندد و خودش زودتر به مقصد برسد، به همین سادگی؛ فقط اینکه شما نمی‌توانید تمام راه‌های رقبا به سمت مقصد را ببندید و باید یک راه چاره برای او باقی بگذارید.

همین جمله آخر جذابیت بازی را افزایش می‌دهد. در نهایت برنده بازی فردی است که بتواند به موقع از موانع خود استفاده کند و دورترین مسیر را برای حریف یا حریفانش آماده کند.

برای انجام این بازی هم دالیز مناسب است و هم کریدور. در واقع دو شرکت تولیدی با ۲ نام متفاوت اقدام به تولید این بازی کرده‌اند.

قیمت بازی دالیز: ۱۲۰ هزار تومان

مدت زمان انجام بازی: حدود نیم ساعت

تعداد بازیکن ها: ۲ یا ۴ نفر(به نظر من دونفرش جذاب‌تره)

۱۴. بازی کارتی جنگل مخوف

و در نهایت چهاردهمین بازی که در این مقاله می‌خواهم آن‌را معرفی کنم، بازی کارتی جذاب جنگل مخوف است. اگر واقعا در جمعی هستید که از فکرا هستند، حتما به عنوان یکی از بازی های جذاب فکری برای بزرگسالان روی آن حساب کنید.

متاسفانه تا جایی که من دیدم تولید این بازی با سرعت کمی انجام می‌شود و خرید جنگل مخوف مثل سایر بازی‌ها ساده نیست، اما خواستن توانستن است؛ اگر بگردید قطعا پیدایش می‌کنید.

تعدادی از کارت های بازی جنگل مخوف که می توانید ببینید.
                                                تعدادی از کارت های بازی جنگل مخوف

در این بازی ۸۴ عدد کارت در ۴ دسته فراطبیعی، مکان، حیوان و دسته کارت‌های ویژه وجود دارد که هر کدام ماموریتی دارد. هر بازیکنی که بتواند کمبوهای بیشتری (محلی که کارت ها ذخیره می‌شوند) جمع آوری کند، در نهایت پیروز بازی است.

برای انجام بازی حداقل ۲ نفر و حداکثر ۶ بازیکن لازم است. بین چهل دقیقه تا یک ساعت هم باید زمان در نظر بگیرید. اگر بتوانید جنگل مخوف را پیدا کنید، احتمالا با ۶۰ هزار تومان بتوانید آن‌را خریداری کنید.


و اما سخنان گهربار پایانی

۱. در مقاله بالا چهارده مورد از بهترین بازی‌هایی که در حدود یک‌سال گذشته انجام داده‌ام و از آن‌ها لذت بردم را معرفی کردم. ممکنه بازی‌های دیگری وجود داشته باشد که من اصلا تجربه نکرده باشم و یا به مذاقم خوش نیامده باشد که در این متن بهشون اشاره‌ای نکردم (مثلا مونوپولی، دژ و یا … ).

۲. دسته‌هایی که در مقاله به آن اشاره کردم، صرفا تجربه شخصی است و نه وحی منزل. مثلا ممکن است شما در محل کار مافیا بزنید و نهایت لذت را ببرید و یا اصلا اینکه با اعضای خانواده جالیز بازی کنید و خوششان نیاید.

۳. سعی کنید در هر جمع به سراغ بازی بروید که همه افراد حاضر در جمع بتوانند در بازی مشارکت داشته باشند و کسی تماشاگر نباشد.

۴. بسی جای افتخار است که اگر تجربه مشابهی دارید، با من به اشتراک بگذارید. شاید واقعا هیچ‌کدام از این بازی‌ها بهترین بازی فکری برای بزرگسالان نباشد و شما بازی بهتری پیشنهاد کنید.

۵. بازی فقط برای دوران کودکی نیست. حتما بازی کردن را در هر سن و سالی جز اولویت‌های زندگیتان بگذارید و از انجام بازی با عزیزانتان حسابی کیف کنید.

و ۶. قسمت‌هایی از اطلاعاتی که در متن به آن‌ها اشاره کردم، مثل قیمت بازی‌ها، تعداد دقیق نفرات و موارد مشابه را از سایتی برداشت کردم که در مقدمه به آن اشاره کردم و اصلا علت اصلی آشنایی من با دنیای بردگیم همکاری با این سایت است، پس به رسم امانت به آن اشاره می‌کنم.

با استفاده از مطالب سایت: رایاد(rayad.org)