چگونه شرکت اپل در جذب مشتریان پیشتاز است؟

آیا تا به حال به مسئله خرید و تصمیم گیری برند فکر کرده اید؟ چرا بعضی از محصولات را خریداری می کنیم؟ چگونه میان تمام محصولات موجود، یکی را انتخاب می کنیم در حالی که شاید آشنایی و تجربه ی کمی از محصولات انتخاب شده داشته باشیم! چه چیزی باعث می شود به نرم افزار جدیدی روی بیاوریم و یا موبایل جدیدی را خریداری کنیم؟

پاسخ به این سوالات، در شعار تبلیغاتی شرکت ها نهفته است. در حقیقت بعضی عبارت ها قدرت بسیار زیادی در جذب مشتری دارند. یک شعار تبلیغاتی کوتاه و جذاب، نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری برای خرید محصولات یک برند دارد. برندهای مشهور دنیا با استفاده از یک شعار تبلیغاتی جذاب، شناخته می شوند. هدف از برنامه ی تبلیغاتی ( شعار تبلیغاتی ) افزایش تعداد مخاطبان و جذب مشتریان جدید، با کمترین هزینه برای شرکت است. مهمترین اثری که شعار تبلیغاتی بر مصرف کنندگان دارد، شکل دهی نگرش های مصرف کنندگان و تغییر اولویت هایشان نسبت به ویژگی های محصول است. در گذشته شعار تبلیغاتی برای شرکت ها اهمیت کمتری داشت اما امروزه مدیران و مشاوران بازاریابی شرکت ها زمان بسیار زیادی را صرف تدوین و ایجاد شعار تبلیغاتی کوتاه و جذاب می نمایند و بدون شک طراحی شعار تبلیغاتی بخش مهمی در برنامه بازاریابی و تبلیغات شرکت محسوب می شود.کسب و کارهای تازه وارد که سهم کمتری در بازار دارند، نسبت به رقبا و کسب وکارهای بزگتر، به تبلیغات بیشتری نیاز دارند. تبلیغات، سرمایه گذاری مهمی برای کسب و کارها به شمار می آید زیرا باید مشتریان را از محصولات و امکانات جدید ایجاد شده در محصول آگاه کنند. شرکت ها برای تبلیغات اثربخش، ابزارهای مختلفی در دسترس دارند : کاتالوگ، ایمیل، بیلبورد، آگهی های کاغذی، آگهی در مجلات و تلویزیون و…

“راس ریوز” (Ross Reeves) نویسنده کتاب “واقعیت در تبلیغات” ، می گوید : ” در حلقه های بازاریابی رعایت USP واجب است.” منظور او از این جمله، اهمیت ” گزارش فروش منحصربه فرد ” است. USP شکل اختصاری حروف واژگان : گزاره (Proposition) ، فروش (Selling ) ، و منحصربه فرد (Unique ) است. هر آگهی تبلیغاتی باید مفهومی معنادار داشته و شما را از سایر رقبا متمایز کند.

کمپانی اپل

شرکت اپل ( Apple Inc ) در ۱ آپریل سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین در شهر کوپرتینو در ایالات کالیفرنیا، کشور آمریکا تاسیس شد. البته رونالد وین بعد از دوهفته، پس از تاسیس کمپانی به دلیل تردید در سرمایه گذاری که فکر می کرد اپل شکست خواهد خورد، سهام خود را به جابز و وزنیاک واگذار کرد.

کمپاتی اپل

 

اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت نرم افزارهای کامپیوتر و لوازم الکترونیکی فعالیت می کند. شرکت اپل در تولید سخت افزارهای نوین از قبیل آیپد، آی مک، آیفون، اپل واچ و اپل تی وی و همچنین تولید نرم افزارهایی چون آی تونز، آی لایف و آی ورک معروف است. اسم اولیه آن اپل کامپیوتر بود اما در سال۲۰۰۷ به اپل تغییر پیدا کرد.
استیو جابز مدیر اجرایی شرکت اپل، یک ماه قبل از مرگش از سمت خود کناره گیری کرده و ریاست شرکت را تیم کوک برعهده گرفته است.( استیو جابز به علت بیماری سرطان لوزالمعده در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در گذشت.)
شرکت اپل در سال ۲۰۱۷، عنوان تحسین شده ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان را از آن خود کرد.همچنین این شرکت برای هشتمین سال متوالی (سال ۲۰۱۸) عنوان باارزش ترین برند جهان را نیز به خود اختصاص داد.

 

Apple Company

 

اولین محصول شرکت اپل، یک کامپیوتر ساده دست ساز به اسمApple I یا اپل یک بود که توسط استیو وزنیاک طراحی و ساخته شد. این کامپیوتر شخصی با نام تجاری Apple Computer Inc دارای پردازشگر ۱مگاهرتز و ۴کیلوبایت حافظه بود که قیمت ۶۶۶دلارو ۶۶سنت بود(چون وزنیاک به تکرار اعدادعلاقه داشت این قیمت تعیین شد.) و ساخت آن تا یک سال بعد،سال ۱۹۹۷ ادامه داشت.
چند ماه بعد در ۱۰ ژوئن ۱۹۷۷، کمپانی اپل کامپیوتر شخصی جدید
Apple II را به تولید انبوه رساند که این محصول به دلیل مجهز به فلاپی درایو ۲۵/۵ اینچی، قابلیت نمایش رنگ و ۸ اسلات داخلی توانست از رقبای خود پیشی بگیرد.
شرکت اپل در طول بیش از ۴۰سال فعالیت خود فراز ونشیب های زیادی را تجربه کرده است ولی با انواع مختلف محصولات در حوزه های گوناگون چون آیپاد، مک بوک، ساعت هوشمند اپل واچ، اپل تی وی و گوشی هوشمند آیفون و… زندگی بشر را ساده ترکرده و خود را به معتبرترین برند جهان تبدیل کرده است.

استفاده از حرف “i” در ابتدای محصولات اپل اشاره به کلمه “internet” دارد. استیو جابزدر سال۱۹۹۸ برای اولین بار در معرفی محصول iMac از این حرف استفاده کرد، البته اخیرا اپل محصولات جدید خود را بدون حرف “i” عرضه میکند و سال۲۰۱۱  آخرین باری بود که شرکت اپل در محصول iCloud از این حرف استفاده کرد.

استراتژی اپل درافزایش میزان رضایت مشتریان می باشد که به اختصار به آن APPLE می گویند.

Approach: برخورد گرم و صمیمی با مشتریان

Probe: بررسی دقیق برای درک کامل نیازهای مشتریان

Listen: گوش فرادادن و حل هر مسئله و مشکلی

End: پایان فروش با وداع گرم و خلق یک مشتری وفادار

 

 

طراحی شعار تبلیغاتی ترغیب کننده

برندهای مشهور دنیا قادر بوده اند که گزاره ی ارزش خود را در یک شعار تبلیغاتی ساده و جذاب به مشتریان منتقل کنند. درحقیقت شرکت ها به همان دلیلی که لوگو خاص خود را دارند، شعار تبلیغاتی جذاب نیز باید طراحی کنند. لوگو، معرفی تصویری یک برند است و شعار تبلیغاتی، معرفی کلامی است. هر دو در جلب مشتری تاثیر خود را دارند.

 

طرح لوگوی شرکت اپل از سال۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸:لوگو شرکت اپل

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکت اپل برای معرفی محصولات خود از روش های منحصربه فردی استفاده می کند. برای مثال اپل برای تبلیغ گوشی iphone ، دلیل خرید محصول را برای مخاطبان خود توضیح داده و باور به خریدن گوشی هوشمند با قابلیت های متنوع را ایجاد می کند.
شرکت اپل همیشه در انتخاب شعار تبلیغاتی، اصل سادگی را درنظر می گیرد. همانطور که قبلا ذکر شد، اپل کلمه کامپیوتر را به دلیل تضاد با لوگوی تعیین شده شرکت (سیب ) حذف کرد و این آغاز مسیر ساده کردن محصولات خود بود. اپل این هنر را دارد که محصولات خود را با بالاترین فناوری و کیفیت و خلاقیت و درعینِ راحتی استفاده برای مشتریان طراحی کند. درحقیقت اپل مخاطبان خود را خوب می شناسد و می داند که مخاطبان چه محصول با چه قابلیت هایی می خواهند و برای دانستن این نکته سال ها زمان صرف کرده است.

 

انواع شعار تبلیغاتی شرکت اپل برای محصولات

در طول بیش از ۴۰سال که از فعالیت اپل می گذرد، این شرکت به ارزشمندترین شرکت دنیا، با ارزش بیش از یک تریلیون دلار، تبدیل شده است.
از دلایل مهمی که باعث شد این اتفاق برای کمپانی اپل بیفتد، تسلط و روش خاص شرکت اپل در تبلیغات محصولات خود بود.

 

۱- کامپیوتر Apple II طرز فکر شما در باره ی کامپیوتر را تغییر می دهد.

اولین شعار تبلیغاتی شرکت اپل برای کامپیوترApple II بود. اپل با شعار تبلیغاتی ” کامپیوتر Apple II طرز فکر شما در باره ی کامپیوتر را تغییر می دهد ” کار خود را آغاز کرد. در آن زمان داشتن کامپیوتر شخصی در منزل، یک ایده جدید و خلاقی بود که بیشتر مردم هیچ وقت به آن فکر نکرده بودند. به همین دلیل شرکت اپل بیشترین فروش را در بین تمامی کامپیوترها داشت.

نکته. وقتی می خواهید قابلیت و کاربرد محصول جدید خود را به مردم توضیح دهید، همیشه آن را ساده و قابل لمس شرح دهید.

 

 

۲- قدرت بهترین بودن “The Power To Be Your Best”

اپل با طرح این شعار تبلیغاتی، حس قدرتی را که محصولات اپل در مخاطبان دارد را به وجود آورد. این شعار تبلیغاتی بیشتر برای کامپیوتر مکینتاش استفاده شد.

نکته. دراصل شرکت اپل با طرح این شعار، تلقین حس قدرت را در کاربران خود به اوج رساند.

شعار تبلیغاتی

 

 

۳- نمایش آینده

این شعار تبلیغاتی برای ایجاد یک بازار جدید برای کامپیوترهای قابل حمل بود. درواقع این تبلیغ شروع یک ایده ای در ذهن کارکنان بود که در فکر تولید یک کامپیوتر قابل حمل باشند.

نکته. هدف شرکت اپل در طرح این شعار، ایجاد یک بازار جدید برای محصول خود بود. درحقیقت اپل از چندسال قبل تبلیغ کامپیوتر قابل حمل را انجام داد تا ذهن مردم را به سوی خود جلب کرده و عموم مردم را با خود همراه کند.

 

 

۴- قبل از، بعداز

شرکت اپل برای معرفی دوربین عکاسی Apple Quich Take از این شعار تبلیغاتی استفاده کرد. درواقع شرکت اپل با این تبلیغ خود، زندگی قبل و بعد مردم را در استفاده از دوربین عکاسی Apple نشان داد.

جذب مشتری

۵- ماموریت غیرممکن

شرکت اپل در سال۱۹۹۶ یکی از اسپانسرهای فیلم ماموریت غیرممکن بود. اپل ابتدا در سکانس هاس مختلف فیلم از محصولات اپل استفاده کرد و سپس با جمع آوری قسمت های مختلف فیلم که محصولات اپل در آن نمایش داده شده بود تبلیغات کرد که این امر دلیل اصلی افزایش اعتماد مردم به اپل شد. بعدها شرکت های دیگر نیز از این عمل برای تبلیغ محصولات خود استفاده کردند.

نکته. استفاده از محصولات در فیلم ها و برنامه های مختلف، باعث تبلیغ محصولات شما به صورت غیرمستقیم شده و تاثیر بسیاری در ایجاد اعتماد مردم به شما دارد.

ویدیو تبلیغ محصولات اپل در فیلم ماموریت غیرممکن

 

 

۶- متفاوت فکر کن “Think Different”

در سال ۱۹۹۷ بازار کامپیوترهای شخصی در انحصار شرکت IBM بود و اپل در آن زمان محصول جدیدی برای معرفی و عرضه نداشت. شرکت IBM شعار تبلیغاتی “فکرکن” (Think) را برای محصول خود طراحی کرده بود که محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده بود. شرکت اپل برای رقابت با شرکت IBM شعار تبلیغاتی “متفاوت فکر کن”  ( Think Different ) را معرفی کرد که به جرأت می توان گفت موفق ترین کمپین تبلیغاتی اپل در همین دوران بود.این شعار تبلیغاتی باعث سه برابر شدن ارزش سهام شرکت اپل شد. اگرچه دیگر این شعار تبلیغاتی استفاده نمی شود، ولی کاربران اپل هنوز هم خود را متفاوت از دیگران می دانند.

نکته. شرکت اپل در این طرح تبلیغاتی خود، از افراد مشهوری چون آلبریت انیشتن، محمد علی کلی، گاندی و باب دیلن استفاده کرد.اگر شما می خواهید از افراد مشهور برای تبلیغات شرکت استفاده کنید، آنها باید افرادی باشند که به خاطر نبوغ و استعدادشان معروف و موفق شده اند؛ نه به خاطر چهره زیبا یا پول. در این صورت تبلیغ شما طیف گسترده ای از مردم را شامل می شود.

شعار تبلیغاتی جذاب

 

 

۷- کمپین Un-pc

شرکت اپل در این تبلیغ خود نیز به مقابله با رقیب خود، شرکت IBM پرداخت. دراصل اپل ابتدا مشکل کامپیوترهای شخصی (pc) شرکت IBM را نشان داد( سیم های زیادی که از کیس به پریز برق، مانیتور و.. وصل شده بود) و سپس به معرفی و تبلیغ کامپیوتر ALL in one خود پرداخت.

نکته. شرکت اپل ابتدا بزرگترین رقیب خود را به مردم نشان داد و سپس ثابت کرد که محصولش از IBM بسیار بهتر است.

 

 

۸- ۱۰۰۰ آهنگ در جیب شما ” Song in your pocket 1000″

درزمانی که مردم اطلاعات زیادی از حافظه ذخیره سازی نداشتند و دیگر تولیدکنندگان به معرفی Mp3 player با حافظه ۱گیگابایت فضا در تبلیغاتشان می پرداختند؛ شرکت اپل از یک شعار تبلیغاتی خاص و قابل لمس برای عموم مردم استفاده کرد. شعار تبلیغاتی ۱۰۰۰ آهنگ در جیب شما برای معرفی محصول آیپاد در سال۲۰۰۱ مورد استعمال قرار گرفت.

 

 

۹- اپ استور

شرکت اپل در این تبلیغ، خود را از سایر رقبا و شرکت ها متمایز کرد. درواقع اپل ویژگی هایی که محصولش را خاص و منحصربه فرد می کرد را به مردم معرفی کرد.

تا قبل از معرفی این محصول، مردم به یک واسطی که بتواند برنامه های مورد نیازشان را در یک محل سرچ و نصب کند دسترسی نداشتند، اپل چیزی را که مردم به آن نیاز داشتند به آنها معرفی کرد.
(( زمانی که مردم از گوشی آیفون استفاده کنند به App store هم دسترسی راحت دارند.))

نکته. اپل با این تبلیغ، خود و محصولاتش را برای عموم مردم خاص و یکتا معرفی کرد واعلام کرد که افرادی که از محصولات ما استفاده نمی کنند از چه امکاناتی محروم هستند.

 

 

۱۰- اپل واچ

شرکت اپل در تبلیغ خود نشان داد که چطور افراد مختلف از ساعت هوشمند اپل واچ در انجام ورزش ها استفاده می کنند.
اپل با طراحی مدل ساعت هوشمند اپل واچ (آی واچ) سری۳، به موضوع سلامتی افراد اهمیت داد و ساعت های هوشمند خود را با عنوان گجت هایی با تمرکز بر سلامتی معرفی کرد.

اپل واچ

 

جمع بندی

به این نتیجه رسیدیم که شرکت اپل در طراحی محصولات همیشه چندبعدی فکر می کند. امروزه عصر کاربرد پذیری و تجربه کاربر هست. یک مصرف کننده در انتخاب خرید خود، همیشه محصولی را برمی گزیند که مطمئن باشد انتظاراتی که از آن محصول دارد برای او عملی خواهد شد. هدف ما در این مقاله هرگز ترغیب به خرید محصولات اپل نبوده است بلکه قصد ما بررسی دلایل محبوبیت اپل در حال حاضر بود؛ اینکه شرکت اپل چه اقداماتی جهت جلب رضایت مشتریان و برند کردن محصولات خود انجام داده است. امید است که این مقاله برای موفقیت شرکتها و کسب وکارهای نوپای ایران مفید باشد.

Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.