روانشناسی رنگ ها و شناخت اصول آن در تبلیغات

افراد تجربیات،ترجیحات،تفاوت فرهنگی و تربیتی متفاوت ازیکدیگر دارند،از این رو رنگ ها نیزبا توجه به تفاوت افراد اثارمتفاوت خود را می گذارند.از این رو برای جذب مخاطب باید تحقیقات بازاریابی دقیقی صورت گیرد.
استفاده از رنگی خاص در کمپین های تبلیغاتی کسب و کارتان،این سیگنال را می دهد که شما بدنبال جذب مخاطبان با چه نگرش ها و حالاتی هستید. به طور مثال رنگ آبی حس آرامش و پاکیزگی را به افراد منتقل می کند.حال شما با کاربرد این رنگ در بطری آب معدنی،مصرف کنندگانی که بدنبال خالصی و پاک بودن هستند به خرید محصول شما تمایل پیدا می کنند.
از طرفی این نکته را در نظربگیرید رنگها در موقعیت های مختلف،احساس متفاوتی ایجاد می کند. به طور نمونه کسی که رنگ صورتی را برای دیزاین ناخن خود انتخاب می کند این منظور را نمی رساند که صورتی صرفا رنگ مورد علاقه اوست و در هر موقعیتی مثل انتخاب رنگ ماشین از آن استفاده  می کند.

آشنایی با مفاهیم روانشناسی رنگ ها

قرمز

قرمز بیانگر هیجان ،عشق و آتش،تحریک،حس قدرتمندی و سرعت است.صنایع مناسب برای کاربرد این رنگ می تواند صنایع غذایی،خرده فروشان وسرگرمی مثل بازی مسابقات اتومبیل باشد.

 قرمز برای تبلیغات  قرمز برای تبلیغات قرمز برای تبلیغات

نارنجی

رنگ خلاقیت،علاقه،جوانی و پرتکاپو است.اما احساس خطری که رنگ قرمزبه همراه خود دارد، دارا نمی باشد.این رنگ به دلیل طبیعت سرزنده اش می_ تواند به وسیله ی آژانس های مدرن که به دنبال برجسته کردن خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

زرد

رنگ آفتاب،طلا،گنجینه های باارزش و پرانرژی است.اما نباید به صورت مفرط از آن استفاده کرد چون این امکان دارد که نتیجه ی معکوس داشته باشد.از این رنگ برای خدمات حمل و نقل،پست و ارسال کالا و شرکت هایی که بدنبال تصمیم گیری سریع هستند میتوانند استفاده کنند.

 

زرد برای تبلیغاتزرد برای تبلیغات
سبز

رنگ رشد،مرتبط با محیط زیست و طبیعت،رونق و حس صلح آمیز بودن است. همچنین با اعتبار،امن بودن و تازگی ارتباط پیدا می کند.این رنگ برای صنایع غذایی و طبیعی و همچنین شرکت های درگیر با مسائل مالی مفید است.

 

سبز یرای تبلیغات

آبی

حس آرامش،اعتماد و اطمینان و حس قدرت را منتقل می کند.اگر چه ممکن است رنگ سنگین و جدی باشد اما در کنارش میتوان حس موفقیت،وفاداری،آرامش را دریافت کرد. به همین دلیل است که یکی از محبوب ترین رنگ ها برای دیزاین و برند شرکت ها است.بانک ها،موسسات مالی،شرکت های پزشکی،صنایع فناوری- تکنولوژی و شبکه های اجتماعی برای اعتمادسازی از این رنگ استفاده می کنند. برند هایی مثل تلگرام،فیسبوک،لینکدین،سامسونگ و بانک صادرات نمونه هایی از کاربرد این رنگ هستند.

 

ابی برای تبلیغات ابی برای تبلیغات ابی برای تبلیغات

بنفش

نشانگر جسور بودن،میل به پیشرفت،اعتماد و اعتبار،لوکس بودن،وفاداری،رویا،راز و زیبایی است.سایه های روشن بنفش آرامش بخش است و به خوبی برای تبلیغات سازمان های در جهت کار زیبایی مناسب است.

بنفش برای تبلیغات بنفش برای تبلیغات  بنفش برای تبلیغات

 

قهوه ای

رنگ آرامش،لوکس،کلاسیک وسنت است.قهوه ای به ندرت به عنوان رنگ مهیج دیده می شود.طیف رنگ ها از قهوه ای روشن تا قهوه ای شکلاتی است و برای تبلیغات بازارهای گوشه ای که قهوه ای یک رنگ غالب است مثل تولید کنندگان قهوه و شکلات وارائه دهندگان خدمات حیوان خانگی مناسب است. برند هایی که حضور طولانی مدت در صنعت دارند و بدنبال برجسته کردن حضور تاریخی خود هستنداز این رنگ استفاده می کنند.مثل محصولات لاکچری،خرده فروشی ومد.

 

قهوه ای برای تبلیغاتقهوه ای برای تبلیغات قهوه ای برای تبلیغات

صورتی

تاثیر و حس مراقبتی که این رنگ منتقل می کند بسته به میزان استفاده از این رنگ دارد. مثلا صورتی روشن برای محصولاتی که مخاطبان آن دختران نوجوان هستند، مناسب است.

صورتی برای تبلیغاتصورتی برای تبلیغات

سیاه  

رنگ سیاه حس قدرت،کنجکاوی،اعتماد و پیچیدگی را منتقل می کند.این رنگ برای مجله ها،شرکت های ورزشی و روزنامه نگاری مناسب است.

 

سیاه برای تبلیغات سیاه برای تبلیغات

سفید

رنگ پاکی و سادگی است.سفید را باید با ترکیب سایررنگ ها مورد استفاده قرار دارد تا پیام مورد نظر خود را انتقال دهد. صنایع فناوری اطلاعات،تکنولوژی،داروهای پزشکی ومراقبت های بهداشتی می توانند از رنگ سفید استفاده کنند. برند اپل نمونه ای از کاربرد این رنگ است.
سازمان هایی که میخواهند خودشان را جدی وقابل اعتماد نشان دهند مثل بنگاه های قانونی ممکن است برای طرح هایشان سفید و سیاه را انتخاب کنند..

 

سفید برای تبلیغاتسفید برای تبلیغات

 

چرا مک دونالد برای تبلیغات وبرند خود ازرنگ زرد و قرمز استفاده می کند؟

چرا صنایع فست فود بیشتر ازرنگ زرد و قرمز استفاده می کنند؟
ابتدابه خصوصیات هریک از این رنگ ها در ارتباط با صنعت فست فود نگاهی میاندازیم:
رنگ قرمز میل،اشتها و گرسنگی را فعال میکند و توجه ها را به سمت خود جلب می کند. اما رنگ زرد احساس شادی و صمیمی بودن را القا می کند. ترکیبی از زردو قرمز یعنی سرعت وسریع بودن. زرد رنگی است که در تاریکی شب،بیشترین دید را دارد.به همین دلیل است که مک دونالد ازفاصله ی دورقابل تشخیص است.

مک دو نالدمک دونالد

 

 

زبان رنگ ها خیلی سریع تر از کلمات وشکل با مغز ارتباط برقرار می کند وروی احساسات ما تاثیر می گذارد.درحال حاضر مک دونالد به دنبال تغییر رنگ مغازه هایش به سبز است.سبز بیانگر دوست دارمحیط زیست وطبیعی بودن است وهمین رنگ می تواند مشتریانی که حافظ محیط زیست هستند را به سمت مک دونالد بکشاند.

 

رنگ های مرتبط با فرهنگ

بازاریابی و تبلیغاتی موفق است که تفاوت فرهنگی در درک رنگ ها را در نظر بگیرد. رنگ ها در مکانهای جغرافیایی با مخاطبان متفاوت، برداشت های متفاوتی دارد. به طور مثال رنگ زرد در بیش تر فرهنگ اروپا و آمریکای شمالی، سرزنده،درخشان و بشاش است. درچین رنگ زرد می تواند مفهوم نامناسبی داشته باشد. دربیش ترآسیا و خاورمیانه زرد یک رنگ پادشاهی ،باعظمت،موفقیت،شادی و مقدس است.به همین دلیل گزینه ای عمومی برای موارد واقداماتی است که با خانواده و بچه ها مرتبط است،می تواند باشد. در حالی که در فرهنگ اروپایی ها بنفش رنگ پادشاهی است.دربیش تر فرهنگ ها زرد با طلا،موفقیت،کیفیت وپول ارتباط دارد.درهند زرد رنگ قدرت است.در کشورهای آفریقایی رنگ زرد مربوط به افرادی که دارای مرتبه ی بالای اجتماعی هستند.اما برعکس در مصر زرد به سوگواری و مرگ مربوط می شود.
با این تفاسیر شما به عنوان فردی که کاربازاریابی و تبلیغات را انجام میدهید باید اقدامات خودتان را با فرهنگ بازار هدفتان تطبیق دهید.

رنگ مناسب برای گزینه های CALL TO ACTION که هر کسی را الهام می بخشد

قانون کلی در زمینه ی انتخاب رنگ برای دکمه هایی که ما را به خرید فرا میخواند وجود ندارد.رنگ این گزینه ها بستگی به کل دیزاین،برند و محصول شما دارد. اما به طور کلی ۳رنگ وجود دارد که عملکرد بهتری برای دکمه های call-to-action دارد.

  • قرمز: به آسانی قابل دیدن است.در مقابل دیزاینی که وجود دارد دکمه را برجسته می کند و همچنین هیجان وضرورتی برای خرید ایجاد می کند.
  • سبز: آرامش است.اما بعضی مواقع خریداران خاصی را به سمت خرید می کشاند،به خصوص اگر محصول و خدمات شما باآرامش ،صلح،طبیعت و محیط زیست در ارتباط باشد.
  • نارنجی: مرتبط با شادی،گرمی و اقدام است.
Sending
User Review
۰ (۰ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.